Vakok, gyengénlátók számára

Kérdése van? Válaszolunk.

Hamarosan itt a síszezon: így ússzuk meg sérülés nélkül!

2020.01.22

Itt a tél egyik legkedveltebb időszaka, a síszezon, azonban hacsak nem a hüttében ücsörögve akarjuk eltölteni a vakációnkat, néhány dologra érdemes előre gondolni. A különböző síbalesetek nemcsak enyhe kellemetlenségeket, de akár életveszélyes helyzeteket is okozhatnak, így ha már tervezzük a következő síelést, készüljünk fel alaposan: cikkünkben mutatunk pár tippet!

Alapozzunk már itthon!

A síelés kemény fizikai igénybevétel, mellyel azokat az izmainkat, ízületeinket is alaposan megmozgatjuk, melyeket egy átlagos edzés során alig. Fontos, hogy ha mi is a téli sportok szerelmesei közé tartozunk, már a szezon előtt iktassunk be néhány alapozó edzést, így nemcsak egy esetleges sérülést úszhatunk meg, de azt is, hogy az első nap túlerőltetés miatt bezsebeljük életünk izomlázát. Már egy-két hónappal a sítúra előtt kezdjünk el edzeni a törzs-, far-, comb- és hasizmainkra, és ne feledkezzünk meg a testmozgást követő alapos nyújtásról sem. Síelés közben jelentős teher nehezedik a térdízületekre és –szalagokra, így ha már volt térdízületi panaszunk, síelés előtt szerezzünk be megfelelő méretű térdrögzítőket is.

Ne vágjunk a közepébe!

Ha életünk első síelésére készülünk, biztosan nagyon izgatottak vagyunk, főleg, ha tapasztaltabb kísérőkkel indulunk útnak. Az alapok elsajátítása azonban nagyon fontos, így soha ne szégyelljük, hogy kezdők vagyunk: a túra első napján vegyünk bátran igénybe egy „gyorstalpalót”, ami a legtöbb sípályán már elérhető. Itt megtanítanak a legfontosabb tartásokra, mozdulatokra, és kipróbálhatjuk azt is, hogy kell sífelszerelésben „elesni”, ami veszélyes helyzetben életmentő lehet. Fontos, hogy kezdőként ne csússzunk rögtön meredek pályán, hiszen a síelés veszélyes üzem – inkább döntsünk a lassabb, fokozatos fejlődés mellett.

Sítúrára készül? Utasbiztosítás nélkül ne induljon útnak! Kalkuláció és biztosításkötés egyszerűen, online a Netrisk.hu-n

Fontos az eszközök karbantartása

Sokan bérlés helyett szeretik a saját sífelszerelésüket használni, ebben az esetben azonban nem árt emlékezni arra, hogy a legtöbbször meglehetősen drága, azonban évente legfeljebb néhány alkalommal használt síléc és síbakancs az egész éves tárolás során könnyedén tönkremehet, főleg, ha a túra végén egyszerűen csak betesszük a kamrába. A síléc egyik legnagyobb ellensége a víz, főleg, ha a megolvadt hóba némi só is kerül – ha nem figyelünk az alapos karbantartásra, a következő szezonra könnyedén használhatatlanra rozsdásodhat. Miután hazaértünk a síelésből, vegyük ki a síléceket a tokból, és egy vizes ronggyal alaposan töröljük le, közben pedig ellenőrizzük, hogy van-e sérülés a lapokon. Ezek nemcsak esztétikai problémát jelentenek, de akár balesethez is vezethetnek, így legyünk szigorúak: ha bármilyen sérülést látunk, forduljunk szervizbe, és ha már ott vagyunk, kérjünk egy talpcsiszolást és waxolást is!

Csak józanul!

Bár a sítúrák gyakori velejárói az alkoholos italok, fontos, hogy egy kiadós iszogatás után már ne térjünk vissza a sípályára, akármilyen jó ötletnek is tűnik. Alkoholos befolyásoltság alatt – akárcsak autóvezetés esetében – csökken a reakcióidő és a veszélyérzet, így könnyedén szenvedhetünk akár súlyos balesetet is. Ha az ebédhez lecsúszott egy-két sör, és néhány óra múlva úgy érezzük, hogy visszatérnénk a sípályára, fontos, hogy ezt ekkor is csak megfelelő öltözékben tegyük, bukósisak pedig akkor is legyen rajtunk, ha csak egy gyors csúszásra vállalkozunk.

Hasznosnak tartja ezt a cikket?
Szerző: Netrisk.hu