Barion Pixel Vakok, gyengénlátók számára

SUP-ra fel! 10 dolog, amivel biztonságosabb lesz ez a testmozgás

2021.06.09

A SUP, azaz a stand up paddle az elmúlt évek nyári slágersportjává nőtte ki magát, nem véletlenül: egyszerre jelent kihívást és szórakozást, megmozgatja az egész testet, valamint fejleszti az egyensúlyérzéket. Ha az idei nyaraláson mi is szeretnénk kipróbálni ezt az izgalmas mozgásformát, érdemes megfogadni néhány tippet, hogy a deszkán töltött percek biztonságosan teljenek.

1. Legyen megfelelő az öltözékünk!

Nyáron a legtöbben fürdőruhában pattannak SUP-ra, azonban gyakran előfordul, hogy vékony ruházattal védik a bőrüket a leégés ellen, SUP jóga esetén pedig sokan kényelmes jógaruházatban mozognak. Akármelyik megoldás mellett döntünk, mindenképpen vegyük számításba, hogy ennél a sportnál bizony nagy esély van arra, hogy a vízbe esünk, így részesítsük előnyben a gyorsan száradó anyagokat.

2. Készítsük fel a testünket a mozgásra!

Akármilyen szórakoztatónak tűnik, a SUP ugyanúgy egy sport, amire fel kell készítenünk a testünket. Ennek megfelelően ne vágjunk bele fáradtan vagy sérülten, és ne fogyasszunk alkoholt, mielőtt a vízbe mennénk. Egy tengerparti nyaralás alatt nehéz nemet mondani egy koktélra vagy fröccsre, de a biztonságunk érdekében ezt tartogassuk a testmozgás utánra. Mielőtt vízre szállnánk, érdemes egy könnyű bemelegítéssel ráhangolódni a ránk váró aktív kikapcsolódásra.

Külföld vagy belföld? Aktív pihenés vagy édes semmittevés? Kalkuláljon és kössön utasbiztosítást az igényeire szabva!

3. Gondoljunk a fényvédelemre!

A SUP-pal töltött órák nagyon gyorsan elrepülnek, így az edzés végére azon kaphatjuk magunkat, hogy rákvörösre égtünk. A leégés és a napszúrás viszont nemcsak kellemetlen, de veszélyes is, így előtte mindig használjunk bőségesen fényvédőt, és gondoljunk a vízállóságra is! Ha a legerősebb UV-sugárzás óráiban pattanunk deszkára, érdemes kalappal védeni a fejünket a forróságtól és a káros napsugaraktól.

4. Ha lehet, ne egyedül menjünk!

A vízi sportok könnyedén veszélyesre fordulhatnak, így akár kezdők, akár gyakorlottabbak vagyunk, a legjobb, ha velünk van egy tapasztaltabb kísérő. Kezdőként akkor is igyekezzünk partközelben maradni, ha párban vagy csoportosan evezünk, és ne sodródjunk túl messzire a társainktól.

5. Ne bízzuk a véletlenre a biztonságunkat!

Az országtól és bérbeadás esetén az adott cég szabályaitól is függ, hogy milyen biztonsági követelményeknek kell megfelelnünk SUP-ozás közben. Ha az adott helyen nem is követelik meg a mentőmellény és a bokapánt használatát, mindenképpen ajánlott ezeket beszerezni, főleg gyerekek és bizonytalanul úszók számára. Ha egyáltalán nem tudunk úszni, inkább válasszunk másik mozgásformát!

Vajon hol érdemes SUP-ra pattanni Európában? Instagram oldalunkon 5 felejthetetlen helyszínt mutatunk

6. Kössünk utasbiztosítást!

Nem szívesen gondolunk arra, hogy nyaralásunk közben baleset vagy más kár ér minket, viszont jobb előre felkészülni a váratlan helyzetekre, és indulás előtt utasbiztosítást kötni, akár belföldre, akár külföldre indulunk útnak. Jó hír, hogy a legtöbb utasbiztosítás a SUP-ozás közben bekövetkezett balesetekre is térít, azonban ne feledjük, hogy alkoholos befolyásoltság alatt történő balesetekre nem fizet a biztosító – ez még egy érv amellett, hogy csak józanul csobbanjunk.

7. Ne vigyük túlzásba!

Ha ráérzünk a SUP ízére, nagyon nehéz abbahagyni: páratlan érzés, ahogy a deszkán állva szeljük a habokat, és közben élvezzük a látványt. Ne feledjük azonban, hogy az izmaink eközben intenzív munkát végeznek, hogy egyensúlyban tartsák a testünket, így ha nem figyelünk, a nyaralás következő napjai pokoli izomlázzal telnek majd. Miután partot értünk, szánjunk bőven időt arra, hogy lenyújtsuk az igénybe vett izmokat, másnap pedig tartsunk egy kis pihenőt!

8. Figyeljük az időjárást!

A vízi sportok egyik legnagyobb veszélye a viharos időjárás: evezés előtt mindig nézzük meg az aktuális időjárás-előrejelzést, viharjelzés esetén pedig azonnal hagyjuk el a vizet! A Balatonon jelenleg elsőfokú viharjelzés esetén engedélyezett a SUP, de csak a parttól számított 500 méterig, másodfokú viharjelzés esetén pedig szigorúan tilos a vízben tartózkodni. A vízirendőrök minden évben több tucat embert mentenek ki a Balatonból SUP-ozás közben, így nagyon fontos, hogy betartsuk ezeket a szabályokat.

9. Gyerekeknek csak kísérővel!

Ha a családi nyaraláson a legkisebbekkel is megosztanánk ezt az élményt, fontos, hogy biztonságosan, a legsekélyebb vízben, partközelben próbálkozzunk. A gyerekek jobban megijedhetnek a vízbe eséstől, így rajtuk minden esetben legyen mentőmellény, és egy pillanatra se tévesszük szem elől őket! Ha minden szabályt betartunk, a közös SUP-ozás a gyerekek számára is feledhetetlen élmény lesz.

10. Tudjuk, mi a teendő vészhelyzet esetén!

Bár a fenti szabályok betartásával nagy eséllyel elkerülhetjük a vészhelyzeteket, fontos, hogy tudjuk, mi a teendőnk egy váratlan helyzetben. Ha vízbe estünk, és elsodródtunk a deszkánktól, kiabáljunk vagy integessünk a társunknak, ha pedig egyedül kerültünk bajba, igyekezzünk lassan és nyugodtan a deszka felé úszni. Kifáradás, izomgörcs, vagy bármilyen más akadályozó tényező esetén kiabáljunk a part felé, vagy próbáljuk más módon felhívni magunkra a figyelmet. Ha nem viszünk magunkkal telefont, hasznos, ha magunknál tartunk egy biztonsági sípot, amelynek köszönhetően könnyebben ránk találhatnak, ha bajba kerültünk. Fő a biztonság!

Hasznosnak tartja ezt a cikket?
Szerző: Netrisk.hu