Vakok, gyengénlátók számára

Nyaralni megyek, mi lesz az otthonommal?

2021.07.27

Bár a legtöbben számoljuk a napokat a jól megérdemelt vakációig, a kellemes pihenésbe gyakran egy kis aggodalom is vegyül, hiszen ilyenkor napokra vagy akár hetekre is őrizetlenül hagyjuk az otthonunkat. Szerencsére vannak praktikák, amelyekkel nagyobb biztonságban tudhatjuk az ingatlant: cikkünkben ezek közül szemezgetünk, és azt is eláruljuk, hogy mi a teendő, ha a távollétünkben történik káreset.

Hosszabb nyaralás esetén érdemes előre tervezni

Ha nem csak egy-két napos nyaralást tervezünk, fontos, hogy gondoljunk az esetleges károkra és veszélyforrásokra. Érdemes listát készíteni azokról a dolgokról, amik a távollétünkben meghibásodhatnak, vagy akár felhívhatják egy betörő figyelmét, és első lépésben ezekről gondoskodni. Indulás előtt áramtalanítsuk a nagyobb elektronikai berendezéseket (pl. TV, számítógép), győződjünk meg arról, hogy a fagyasztó nem jegesedik, és ellenőrizzük azokat a pontokat is (pl. redőny, tető, szúnyogháló), amelyeket egy hevesebb vihar károsíthat. Kertes ház esetén ne hagyjunk elöl semmit, ami esetleg vonzó lehet egy betolakodó számára: zárjuk el a kerékpárokat, gyerekjátékokat, a szabadon álló növényeket pedig tegyük viharbiztos helyre! Ha külföldre utazunk, feltétlenül hagyjunk egy kulcsot egy rokonnál vagy ismerősnél, aki baj esetén (pl. beindult riasztó) bejuthat a lakásba. Ha van olyan szomszédunk, akiben megbízunk, érdemes megosztani vele, hogy utazni fogunk, és meghagyni a telefonszámunkat, illetve annak az ismerősünknek az elérhetőségét, aki baj esetén be tud jutni az ingatlanba. Bár az élet gyakran keresztülhúzza a terveinket, ha tehetjük, szánjunk időt a nyugodt elindulásra: utazás előtt járjuk körbe az otthonunkat, és ha hajlamosak vagyunk aggódni a bedugott vasaló vagy az égve hagyott tűzhely miatt, készítsünk fotókat, így bármikor meggyőződhetünk arról, hogy indulás előtt gondoskodtunk ezekről.

Védje otthonát lakásbiztosítással: kalkuláció és biztosításkötés sorban állás nélkül, online a Netrisk.hu-n

Ellenőrizzük, hogy van-e érvényes lakásbiztosításunk!

Akár családi házban, akár társasházi lakásban élünk, lakásbiztosítással készülhetünk fel legjobban az ingatlanunkat ért anyagi károkra. Egy kellemetlen káreset sajnos akkor is bekövetkezhet, ha mi éppen az otthonunktól távol töltjük a szabadságunkat, legyen szó elemi károkról, betörésről vagy társasházi beázásról. Nyaralás előtt nagyon fontos, hogy ellenőrizzük, van-e jelenleg érvényes lakásbiztosításunk, sőt, arról is érdemes meggyőződni, hogy naprakész-e a szerződésünk: ha évek óta változatlan a biztosításunk, és az ingatlanban azóta nagyobb értéknövekedés történt (pl. felújítás, drágább bútorok vagy elektronikai eszközök vásárlása), fennállhat az alulbiztosítás veszélye. Ha közvetlenül a nyaralás előtt kötnénk lakásbiztosítást vagy váltanánk szolgáltatót, ne feledjük, hogy a biztosítók egyes károkra várakozási időt köthetnek ki. Ezt azt jelenti, hogy bizonyos károkra a szerződés hatályba lépését követő 15, 30 vagy 90 napon keresztül még nem nyújt fedezetet a biztosító – természetesen ez társaságonként változhat, bizonyos esetekben pedig mentesülhetünk alóla, így a várakozási idő részleteiről mindig tájékozódjunk az ügyféltájékoztatóból.

Káreset történt, amíg nyaraltam: mi a teendő?

Egy káresemény soha nem jöhet jókor, azonban különösen kellemetlen, ha akkor következik be, amikor épp nyaralunk. Ha hazaérve azzal szembesülünk, hogy beázott a tető, megrongálódott a kerti bútor, folyik a víz, esetleg betörés történt, a legfontosabb, hogy azonnal értesítsük a biztosítót, betörés esetén pedig a rendőrséget is. A legtöbb biztosítási szerződés gondol azokra a helyzetekre, amikor nem észleljük azonnal a kárt – például azért, mert épp nyaraltunk –, így a fő szabály jellemzően az, hogy a káreset tudomásunkra jutását követően haladéktalanul, de legkésőbb 1-2 napon belül be kell jelentenünk azt a biztosító felé. Ez a határidő biztosítónként változik, így jó, ha kéznél van a kötvényünk, és tisztában vagyunk ezekkel a szabályokkal. Bár a vakációról hazaérkezve hatalmas stressz egy káresettel szembesülni, ekkor se felejtsük el a legfontosabb teendőket, és mindenképpen dokumentáljuk fotókkal az aktuális helyzetet. Ne feledjük, hogy a biztosítási szerződés minden esetben meghatározza, hogy a szemléig milyen mértékben módosíthatunk a sérült ingóságon vagy épületelemen, ezért lényeges, hogy ezektől ne térjünk el, és a szemle időpontjáig csak a legszükségesebb mértékben módosítsunk a kár helyszínén.

Bejelentheti-e helyettem más a kárt?

Ha hosszabb, akár hetekig tartó nyaralást tervezünk, feltétlenül érdemes gondolni arra, hogy kár esetén egy meghatalmazott eljárhasson az ügyünkben. Elég csak egy csőtörésre vagy beázásra gondolni: ilyen esetekben fontos, hogy a lehető leghamarabb megkezdődjön a kárenyhítés, amelyre a biztosítási szerződésben kötelezettséget vállalunk. Ha emiatt nem tudjuk vagy nem akarjuk megszakítani a nyaralást, az általunk meghatalmazott ismerős vagy hozzátartozó bejelentheti a kárt és megkezdheti a szükséges kárenyhítést is. Eseti meghatalmazás esetén fel kell tüntetnünk a kötvényszámot, a szerződő és a meghatalmazott adatait (név, anyja neve, születési dátum, lakcím), az ügytípusokat, amelyekre meghatalmazást adunk (pl. kárral kapcsolatos ügyintézés), valamint a meghatalmazás időtartamát (azt az időszakot, amíg nyaralunk), az érvényességhez pedig két tanú is szükséges. A legtöbb biztosító weboldaláról letölthető a nyomtatvány, az egyszerűbb és gyorsabb ügyintézés érdekében javasolt ezt kinyomtatni és kitölteni.

Hasznosnak tartja ezt a cikket?
Szerző: Netrisk.hu