Vakok, gyengénlátók számára

CASCO önrész: miért szükséges és melyiket válasszam?

2022.02.04

Ha CASCO biztosítást kötnénk, bizonyára találkozni fogunk a CASCO önrész fogalmával. Bár bonyolultnak tűnhet, valójában nem kell semmi ördöngösségre gondolnunk: cikkünkben összefoglaljuk a CASCO önrésszel kapcsolatos tudnivalókat, az önrész jelentését, és segítséget nyújtunk az önrész meghatározásában.

Mi a CASCO önrész?

Autóvezetőként hozzászoktunk a kötelező biztosítás rendszeréhez, így a díjfizetés és a kárrendezés megszokott módja után meglehetősen bonyolultnak tűnhet a CASCO biztosítások rendszere. Szerencsére a dolog sokkal egyszerűbb, mint gondolnánk: CASCO esetén a biztosítás a saját kárunkat fedezi, függetlenül attól, hogy mi okoztuk-e, azonban a kár helyreállításához minden esetben hozzá kell járulnunk egy bizonyos összegű önrésszel. Ennek százalékban kifejezett mértékét és összegét minden esetben a szerződéskötés előtt választhatjuk ki, így ügyfélként mi dönthetjük el, hogy mekkora önrészt tudunk vállalni.

Milyen önrésszel érdemes CASCO-t kötni?

Ahhoz, hogy tudatos döntést hozhassunk, értenünk kell a CASCO kárrendezés folyamatát – nézzünk is egy példa káresetet! Tegyük fel, hogy parkolás közben nekitolatunk egy villanyoszlopnak, és kárunk keletkezik. Mivel a baleset a mi hibánkból következett be, csak a CASCO biztosításunkra támaszkodhatunk, így bejelentjük a kárt a biztosítónknak. A kárszemle során megállapítják, hogy összesen 450 ezer forintos kárunk keletkezett, a CASCO szerződésünket pedig 10%-os, vagy 100 ezer forintos önrésszel kötöttük meg. Az, hogy a biztosító az összegben vagy százalékban meghatározott önrészt vonja le, attól függ, hogy az aktuális káresetnél melyik a magasabb: a fent részletezett esetnél például a 450 ezer 10 százaléka csak 45 ezer lenne, így ekkor a magasabb, 10 százalékos önrészt kell megtérítenünk. Ha ugyanezen szerződésnél a kárunk 3 millió lenne, az önrészt a magasabb, százalékos összeg alapján számolnák. Láthatjuk, hogy nem mindegy, milyen önrészt választunk szerződéskötés előtt, hiszen minél magasabb az önrész, annál mélyebben a zsebünkbe kell nyúlnunk kár esetén. Ne feledjük ugyanakkor, hogy az alacsonyabb önrész magasabb biztosítási díjakkal jár, azonban még így is érdemesebb lehet kicsit többet szánni a biztosításra, hogy kár esetén minél olcsóbban megússzuk.

Mi értelme a CASCO-nak, ha kár esetén úgyis fizetnem kell?

Lássuk be, ezt a kérdést valószínűleg sokan feltették már maguknak a CASCO megkötése előtt. Ne feledjük azonban, hogy a koccanások és a különböző töréskárok mellett egy teljes körű CASCO elemi károkra, rongálásra és lopáskárra is térít, így például, ha a viharban egy fa dől az autóra, vagy egyik reggel csak a kocsi hűlt helyét találjuk, jelentős összegű kártérítésre számíthatunk még akkor is, ha az önrészt nekünk kell fizetnünk. Tévhit, hogy CASCO-t csak új vagy újszerű autóra érdemes kötni: bár egy új autónál értelemszerűen nagyobb anyagi kárral jár egy autólopás vagy totálkár, a régebbi járművekre jellemzően olcsóbb a biztosítási díj, így arányaiban mindenképpen megéri bebiztosítani magunkat egy kellemetlen káresetre. Egy teljes körű CASCO esetén a biztosító lényegesen magasabb kockázatot vállal, mint KGFB esetén, így az önrész egyfajta biztosítékként is szolgál. Vannak esetek, amikor a CASCO biztosítás megkötése kötelező vagy erősen ajánlott: finanszírozott jármű esetén például gyakran előírás a CASCO, de a legtöbb esetben akkor is ez a biztosítás véd minket, ha bérelt autóba szállunk – utóbbi esetben a biztosítási díjat a bérbeadó cég fizeti, viszont kár esetén az önrész minket terhel.

Hogyan hozhatunk tudatos döntést?

Ahhoz, hogy az igényeinkhez legközelebb álló CASCO-t köthessük, érdemes igénybe venni egy összehasonlító portál CASCO kalkulátorát, hiszen minél több ajánlatot hasonlítunk össze, annál tudatosabb döntést hozhatunk. Biztosításkötés előtt gondoljuk át, hogy milyen mértékű önrészt tudunk vállalni, és ezt az önrészt bármikor ki tudnánk-e gazdálkodni kár esetén. Szintén vegyük sorra, hogy melyek azok a fedezetek, amelyek igazán fontosak nekünk: elképzelhető, hogy míg egy újabb autónál ragaszkodunk a teljes körű CASCO-hoz, egy öregebb jármű esetén inkább úgynevezett részcasco mellett döntenénk. Utóbbi esetben lehetőségünk van csak meghatározott károkra, például totálkárra, lopáskárra vagy töréskárra kötni – természetesen ilyenkor is érdemes minden ajánlatot megvizsgálni, ugyanis elképzelhető, hogy minimális plusz költséggel már teljes körű CASCO-hoz juthatunk. Fő a megfontoltság!

Hasznosnak tartja ezt a cikket?
Szerző: Netrisk.hu