Kötelező biztosítás párhuzamos üzemeltetés esetén: ezt érdemes tudni

2021. május 6.

Koccanás és kárrendezés: bejelentsük a biztosítónak?

A legtöbb autóvezető tudja, hogy a gépjárművel kapcsolatos károkat be kell jelenteni, de vajon mi a helyzet akkor, ha csak egy kis koccanás történt? Egyszerű megoldásnak tűnhet, ha a helyszínen megegyezünk, és a biztosítók kihagyásával intézzük a koccanásos baleset kárrendezését, azonban mivel járhat, ha így döntünk? Nézzük a részleteket!

Gyakoriak a koccanások

A kisebb, koccanással járó balesetek igen gyakoriak, hiszen elég egy rosszul időzített fékezés, egy elvétett parkolás, vagy egy rosszkor, rossz helyen kinyitott ajtó, és máris káreset lehet a vége. Akár egy parkoló, akár egy mozgásban lévő autóban teszünk kárt , nagyon fontos, hogy vállaljuk a felelősséget, és károkozás esetén ne hajtsunk tovább, még akkor sem, ha az okozott kár enyhe. Ha nem találjuk a helyszínen az autó tulajdonosát, készítsünk képeket a járművekről, kérjük el az esetleges szemtanúk elérhetőségét, és hagyjuk meg a tulajdonos részére a mi elérhetőségünket is. Ne feledjük, hogy hiába hagyunk egy kárbejelentő lapot vagy névjegykártyát a szélvédőn, esős vagy szeles időben könnyedén nyoma veszhet, így a legcélravezetőbb, ha várunk egy kicsit, hátha előkerül a tulajdonos. Ezekkel a lépésekkel biztosíthatjuk, hogy ha eljárás is indul ellenünk, bebizonyosodjon, hogy mi mindent megtettünk, hogy elérjük a károsultat.

Hogyan zajlik a koccanás kárrendezése?

A koccanásos balesetek kárrendezése ugyanúgy zajlik, mint bármilyen más gépjármű kár esetén: első lépésként meg kell győződnünk arról, hogy a balesetnek nincs sérültje, majd a baleseti bejelentő lap kitöltésével , fotókkal, és az esetleges szemtanúk bevonásával dokumentálnunk kell az esetet. Személyi sérülés, külföldi gépjármű, vagy a károkozó személyével kapcsolatos vita esetén értesítenünk kell a rendőrséget is, egyéb esetben ettől el lehet tekinteni. Ezt követően a károkozónak öt, a károsultnak pedig harminc naptári napja van arra, hogy bejelentse a kárt a károkozó biztosítójánál – amennyiben a károsult rendelkezik CASCO biztosítással is, természetesen ennek a terhére is megkezdhető a kárrendezés, azonban a biztosító ebben az esetben is behajtja a kárösszeget a károkozó biztosítójánál.

Feltétlenül be kell vonnunk a biztosítót?

Egy kis karcolás vagy más, enyhébb kár okozása esetén csábító lehet a gondolat, hogy a biztosító bevonása nélkül rendezzük az okozott károkat. Amennyiben nem jelentjük be a kárt a biztosítónak, a károkozó bonus-malus besorolása nem változik, így a következő biztosítási időszakban nem nő pótdíjjal a kötelező biztosítás éves díja. Ennek azonban számos veszélye lehet: egy jelentéktelennek tűnő kár is járhat komolyabb karosszériasérüléssel, vagy más rejtett károsodással, így elképzelhető, hogy hiába állapodunk meg a károsulttal, később számonkér majd rajtunk egy nagyobb összeget. További rizikót vállalunk, ha csak szóbeli megállapodás történik, hiszen ebben az esetben nem tudjuk bizonyítani a kárrendezés megtörténtét, így később, ha a károsult esetleg mégsem elégedett a kifizetett összeggel, akár eljárást is indíthat ellenünk. Összességében tehát bármilyen jelentéktelennek is tűnik az okozott kár, azt minden esetben érdemes bejelenteni a biztosítónak, ahol gondoskodnak a szabályos kárrendezésről.

Károkozás esetén is megmaradhat a bonus fokozatunk

Károkozás esetén a biztosító pótdíjat állapít meg, amellyel arányosan nő a kötelező biztosításunk díja: ez az úgynevezett „malus”. Kisebb kár okozása után ez rendkívül bosszantó lehet, azonban szerencsére nincs minden veszve: a vonatkozó rendelet értelmében lehetőségünk van visszafizetni a biztosítónak a kártérítés összegét, így változatlan marad a bonus-malus besorolásunk. Erre a kártérítés kifizetésével kapcsolatos írásbeli értesítéstől számított 45 napon belül van lehetőségünk, így bőven van időnk eldönteni, hogy szeretnénk-e élni vele. Ez a lehetőség egy újabb érv amellett, hogy kisebb kár okozása esetén is bevonjuk a biztosítót, hiszen így akkor sem maradunk hoppon, ha utólag kiderül, hogy az okozott kár a vártnál jelentősebb. Károkozás esetén ne hozzunk elhamarkodott döntéseket, és mindig vállaljuk a felelősséget – jobban fogunk járni!

Oszd meg másokkal

A következő cikkek érdekelhetnek