Vakok, gyengénlátók számára

Kedves Ügyfeleink!

Személyes ügyfélszolgálatunk a járványügyi veszélyhelyzet elmúltával július 1-től újra elérhető! Továbbra is lehetőség van a teljeskörű telefonos ügyintézésre is. Forduljon hozzánk bizalommal a +36 303440100 vagy a +36 14133480-as telefonszámon, vagy jöjjön hozzánk személyesen!

Kérdése van? Válaszolunk.

Meghibásodott a használtautó, mit tegyek?

2020.07.08

Meglehetősen kellemetlen, amikor a gondosan kiválasztott és megvásárolt használtautó az adásvételt követően meghibásodik. Gyakori tévhit, hogy használt járművekre nem vonatkozik garancia vagy jótállás: szerencsére ez nem igaz, azonban nem árt tisztában lenni a részletekkel.

Nem mindegy, kitől vásároltuk az autót

A törvény használtautó-vásárlásnál két esetet különböztet meg, így nem mindegy, hogy cégtől vagy magánszemélytől vásároljuk az autót. Általánosságban elmondható, hogy autókereskedés esetén a vevőt, magánszemélytől történő vásárlás esetén pedig az eladót védi a szabályzás, azonban fontos, hogy ismerjük a részleteket, ugyanis előfordul, hogy néhány autókereskedés eltér a fogyasztóvédelmi szabályoktól, mi pedig gyanútlanul belemegyünk a számunkra nem túl kedvező feltételekbe.

Ha kereskedőtől vásároltunk

Vevőként mondhatni egyszerűbb dolgunk van, ha az autónkat egy kereskedésből vásároltuk, ebben az esetben ugyanis fogyasztói szerződés jön létre, amelyre vonatkoznak a fogyasztóvédelmi szabályok. A törvényi szabályzás alapján ebben az esetben az eladót két év kellékszavatossági kötelezettség terheli a rejtett hibákra vonatkozóan, azonban a felek ennél rövidebb szavatossági időben is megállapodhatnak, ami egy évnél semmiképpen sem lehet kevesebb. Ha a vevő a hibát az adásvételt követő hat hónapon belül ismeri fel, az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba az átadáskor még nem állt fenn, ezt követően ugyanez a vevő feladata. Amennyiben bebizonyosodik az eladó felelőssége, a vevő elsősorban az autó javítását vagy cseréjét igényelheti. Ha az eladó a kijavítást nem vállalja, a kijavítással indokolatlanul késlekedik, a vevő áttérhet a következő szavatossági jogok valamelyikére: igényelheti a vételár leszállítását, az autót kijavíttathatja az eladó költségére vagy a szerződéstől elállhat és a vételárat visszakövetelheti – utóbbira azonban már meglehetősen alapos indok kell. Fontos, hogy bár a Polgári törvénykönyv vonatkozó rendelkezései minden kereskedőre vonatkoznak, egyes szolgáltatók megpróbálhatnak kibújni ez alól, és egyedi szabályokat érvényesíteni. Ez egyértelműen szabálytalan, így amennyiben ilyesmibe futnánk, igénybe vehetjük az illetékes fogyasztóvédelmi hatóság segítségét.

Ha magánszemélytől vásároltunk

Ha az autót magánszemélytől vásároljuk, viszonylag egyszerű a szabályzás: az eladót egy év kellékszavatossági kötelezettség terheli. Fontos részlet, hogy mivel ebben az esetben nem jön létre fogyasztói szerződés, a felek ettől eltérhetnek, tehát az eladó akár teljes mértékben kizárhatja a kellékszavatossági kötelezettséget. Lényeges, hogy ha magánszemélytől vásárolunk használtautót, meghibásodás esetén nekünk kell bizonyítanunk, hogy a hiba már az adásvételkor is fennállt.

Milyen esetekben nem érvényesíthető a kellékszavatosság?

Bizonyos esetekben hiába történik meghibásodás, nem támaszkodhatunk a szavatossági szabályokra. Ha az autó átvételekor tisztában voltunk a jármű hibáival, és ez szerepel is az adásvételi szerződésben, a mi felelősségünk a hiba helyreállítása. Ugyancsak nem vonatkozik kellékszavatosság jelentéktelen hibákra, és azokra az esetekre, amikor a meghibásodás a mi mulasztásunk miatt következett be. Használtautók esetén az autó korából és használtságából fakadó arányos hibákra nem érvényesíthető kellékszavatossági igény, tehát minél régebbi autót vásárolunk, annál kisebb az esélyünk arra, hogy segítséget kapunk. Autóvásárláskor tehát érdemes tudatosan és megfontoltan dönteni – előző cikkünkben ehhez adtunk néhány tippet.

Hasznosnak tartja ezt a cikket?
Szerző: Netrisk.hu