Vakok, gyengénlátók számára

Meghatalmazás gépjármű ügyintézéshez: mikor kellhet, és mit kell tartalmaznia?

2022.02.07

Megesik, hogy bizonyos ügyekben nem tudunk személyesen eljárni, így megbízunk valakit, hogy intézkedjen helyettünk. Ebben az esetben szükség lesz egy meghatalmazásra, amelynek gépjárművel kapcsolatos ügyek esetén a szokásosnál több adatot kell tartalmaznia. Cikkünkben sorra vesszük, milyen esetekben lehet szükség a dokumentumra, illetve mik a tartalmi követelmények, ha a meghatalmazás gépjármű ügyintézéshez kell.

Milyen gépjármű ügyintézéshez kell meghatalmazás?

Gépjárműveinkkel kapcsolatban számos ügy felmerülhet, legyen szó adásvételről, kárbejelentésről, eredetiségvizsgálatról, műszaki vizsgáról, a forgalomból való kivonásról, vagy épp visszahelyezésről. Általánosságban elmondható, hogy milyen olyan ügyintézéshez szükséges a meghatalmazás, amelyben a személyes jelenlétünk, személyi okmányaink felmutatása szükséges lenne. Ha valamilyen okból nem tudunk személyesen intézkedni az ügyben, lehetőségünk van meghatalmazni valakit, aki eljár helyettünk a fenti ügyek valamelyikében – ahhoz azonban, hogy érvényes is legyen a meghatalmazásunk, teljesítenünk kell a tartalmi követelményeket.

Milyen adatokat tartalmazzon a meghatalmazásunk?

A gépjármű ügyintézéshez szükséges meghatalmazás annyiban tér el az általános meghatalmazástól, hogy tartalmaznia kell a gépjármű adatait is. Így a meghatalmazó és a meghatalmazott személyes adatai (név, születési név, anyja neve, születés helye, ideje, személyi igazolvány száma, lakcím) mellett fel kell tüntetnünk a gépjármű típusát, rendszámát, alvázszámát és motorszámát is – ezeket egy helyen megtaláljuk a forgalmi engedélyben vagy az adásvételi szerződésben. Ha szükséges, ezek mellett a forgalmi engedély és a törzskönyv számát is meg kell adnunk, illetve ki kell fejtenünk, hogy pontosan milyen ügyben járhat el helyettünk a meghatalmazottunk. Ha minden szükséges mezőt kitöltöttünk, szükségünk lesz két tanúra, akik személyes adataik (név, lakcím, személyi igazolvány száma) megadásával, valamint aláírásukkal hitelesítik a dokumentumot. A meghatalmazást két eredeti példányban kell elkészítenünk, ne használjunk fénymásolót vagy indigót.

Meghatalmazás gépjármű-biztosítási ügyintézéshez: mikor kellhet?

Megesik, hogy biztosítási ügyeinkben személyes okok – például utazás vagy betegség – miatt nem tudunk személyesen eljárni. Vannak azonban esetek, amikor sokat számít néhány kieső nap vagy hét, így ebben az esetben is lehetőség van arra, hogy egy meghatalmazott intézkedjen helyettünk. Akár a kárszemlén jelenik meg más helyettünk, akár a biztosítóval való egyeztetést intézi, fontos, hogy a meghatalmazáson mindig szerepeljen az ügy, amelyre a meghatalmazásunk érvényes.

Melyek a meghatalmazás szabályai céges autó esetén?

Bár a céges meghatalmazás gépjármű ügyintézéshez lényegében ugyanolyan, mintha két magánszemély kötne ilyen megállapodást, az ügyintézés maga mégis kissé bonyolultabb. Céges autóval kapcsolatos gépjármű ügyintézés esetén mindig igazolni kell az eljárási jogosultságot, például egy meghatalmazással: ebben az esetben a meghatalmazó jogi személy lesz, így a személyes adatok helyett a cég nevét, székhelyét, adószámát és cégjegyzékszámát kell feltüntetni. Érdemes odafigyelni arra, hogy céges jármű esetén – ügytípustól függően – a hagyományos ügyintézéshez képest több dokumentumra is szükség lehet, így indulás előtt mindig ellenőrizzük, hogy minden szükséges irat rendelkezésre áll-e.

Hasznosnak tartja ezt a cikket?
Szerző: Netrisk.hu