Kötelező biztosítás párhuzamos üzemeltetés esetén: ezt érdemes tudni

2022. december 12.

Extrém repterek, ahol izgalmas a fel- és leszállás

Sokan kizárólag repülőgéppel szeretnek utazni, míg mások akkor sem utaznának légi úton, ha az életük függene tőle. Azonban tény, hogy léteznek olyan repterek a világon, amelyeken a le- és felszállás olyan hajmeresztő tapasztalatot nyújt, hogy még a repülést előnyben részesítő utazóknak, sőt, a pilótáknak is élményszámba megy az emelkedés és a landolás. Cikkünkben olyan különleges reptereket mutatunk be, ahol rendkívüli körülmények között zajlik a fel- és leszállás.

Matekane kifutópálya, Lesotho

Az egyik legveszélyesebb kifutópályát az afrikai Lesothóban találjuk, ami mindössze 400 méteres hosszúságával az egyik legrövidebbnek is számít a világon. A kifutópálya egy 600 méter mély szakadék szélén végződik, és mivel túl rövid ahhoz, hogy a repülők lendületet tudjanak venni a felszálláshoz, az út egy rövid zuhanással indul a szakadékba, leszállásnál pedig rendkívül precízen kell megtervezni a fékezési távolságot, hogy sikeres legyen a landolás. Nem csoda, hogy 2009-ben bezárták a repteret a nemzetközi forgalom előtt, és csak magánkézben lévő kisebb repülők használhatják a leszállópályát, illetve orvosokat és jótékonysági szervezetek tagjait szállítják ide, akik a környék rászorulóin segítenek.

Repülős utazásra készül? Ne feledje az utasbiztosítást, melyet megköthet online, akár az indulás napján a Netrisk.hu-n!

Princess Juliana nemzetközi repülőtér, Szent Márton-sziget

Egy másik hasonlóan technikás reptér a holland fennhatóság alatt álló Szent Márton-szigeten fekszik, ahol gyakorlatilag a strandolók feje fölött 10-20 méterrel ereszkednek a gépek. A kifutópálya 2300 méter hosszú, ami felszállásnál szintén elég kevés a repülők kényelmes emelkedéséhez, így a pilótáknak rendkívül körültekintőnek kell lenniük, és az időjárási körülményekre is fokozottan kell ügyelniük. Ezt tovább tetézi, hogy az ide látogató turisták körében elterjedt, hogy a felszálló gépek mögött elhelyezkedve a kerítésbe kapaszkodnak, majd a repülő hajtóművei által gerjesztett nagy erejű gázsugárral dacolnak.

Courchevel repülőtér, Franciaország

Az Alpok egyik síparadicsomát szolgálja ki ez a rendkívül kicsi, ugyanakkor exkluzív reptér, melynek kifutópályája 537 méter. Leggyakrabban azok a helikopterek és kisebb magángépek használják a repteret, amelyek az ide érkező síelőket szállítják. A pálya lejtése több mint 18 százalékos, és az emelkedés nem egyenletes, így a leszállás mindig meredek ívben történik. Ködben és felhős időjárás esetén szinte lehetetlen leszállást végrehajtani a repülőtéren.

Svalbardi repülőtér, Norvégia

A Norvégiához tartozó Spitzbergákra is eljuthatunk repülővel: a szigetcsoport nemcsak az éjféli nap jelensége – nyáron négy hónapon keresztül nem bukik a nap a horizont alá –, hanem reptere miatt is különleges. A svalbardi reptér a világ legészakibb reptere menetrend szerinti járatokkal, amelyekkel Oslo és Tromsø városába juthatunk el. A reptér veszélyes terepen fekszik: a kifutópálya állandóan fagyott talajra épült 1975-ben, és azóta többször is renováláson esett át az olvadás következtében történő süllyedéses folyamatok miatt. Ráadásul egy kutatás azt is kimutatta, hogy a globális felmelegedés folyamatai miatt a jövőben komoly károkat szenvedhet a kifutópálya, ami miatt bezárhatják a repteret.

Barra, Skócia

A Barra szigetén található repülőtér joggal az egyik legkülönlegesebb a világon: a repülőknek itt gyakorlatilag a tengerpart jelenti a kifutópályát. Ráadásul nem is akármilyen szakaszról van szó, ugyanis a területen az árapály alakítja a vízállást: dagály idején a kifutópálya víz alatt van, így a repülési időt mindig a természeti jelenséghez igazítják. Barra szigetére kizárólag Glasgow-ból juthatunk el repülővel és visszafele is csak ez az egy úti cél közelíthető meg.

Gibraltári nemzetközi repülőtér, Gibraltár

A gibraltári reptér érdekessége, hogy mindössze 500 méterre fekszik a városközponttól, sőt, a város spanyol határhoz vezető főutcája keresztben átszeli a kifutópályát, így azt minden esetben lezárják, amikor egy repülő közlekedik. Emellett az autósokat különböző kihelyezett jelzésekkel figyelmeztetik, hogy ezen az úton körültekintően vezessenek. A pilóták számára a legnagyobb kihívást okozó tényező a gibraltári szikla keltette légörvény és a látási viszonyokat befolyásoló rendszeres köd.

Tenzing-Hillary repülőtér, Nepál

Ezt a repteret a Mount Everestre érkező turisták használják, légi úton ugyanis lerövidíthető a felfelé vezető túra. A repülőteret extrém körülmények jellemzik: 2800 méteres magasság felett fekszik, kifutópályája lejtős, és egy sziklafal, valamint egy szakadék között helyezkedik el. Ráadásul az erős szél, a felhőzet és a gyakran változó látási viszonyok miatt rendszeresen módosítják a menetrendet, vagy bezárják a repteret, amíg ki nem tisztul az idő. Ezt tovább nehezíti, hogy a reptér nem rendelkezik modern felszereléssel, amelynek segítségével előrejelezhetnék az időjárást.

Oszd meg másokkal

A következő cikkek érdekelhetnek