Hamarosan véget ér a márciusi lakásbiztosítási kampány. Ne hagyja elúszni a jó ajánlatokat!

Nap

Óra

Perc

Másodperc

Kötelező biztosítás párhuzamos üzemeltetés esetén: ezt érdemes tudni

2022. április 26.

5 ok, amiért repülés helyett érdemes a vonatot választani

Egy külföldi utazás több okból is fantasztikus élmény: megismerhetjük egy másik ország kultúráját, építészetét, látványosságait, természeti értékeit és gasztronómiáját, ez pedig az egyik legjobb módszer arra, hogy kiszakadjunk a mindennapokból, és feltöltődjünk. Ha általában repülővel utazunk, itt az ideje, hogy kipróbáljuk a vonatot is: 5 érvünk van mellette!

1. Környezetbarát

Bár a repülés kétségkívül gyors és napjainkban egyre költséghatékonyabb módja az utazásnak, károsanyag-kibocsátás tekintetében nem ez a legelőnyösebb választás: egyetlen retúr London-Montréal repülőút annyi szén-dioxidot termel, mint egy átlagos európai otthon egész éves fűtése. Becslések szerint 2050-re a globális karbonkibocsátás negyedét a légi közlekedés teszi majd ki, így érthető, hogy a környezettudatos életmódot követők egyre inkább kezdenek átpártolni a vasúti közlekedéshez. A vonattal való utazás karbonlábnyoma számos tényezőtől függ: például attól, hogy az adott járat milyen mozdonnyal közlekedik, illetve, hogy az adott útvonalon milyen forrásból nyerik az elektromos áramot. Minden szempontot figyelembe véve a vonatozás természetesen jóval „zöldebb” megoldás, mint a repülés, így, ha a környezetvédelem is fontos szempont, válasszuk a vasutat!

2. Lenyűgöző járatok és útvonalak

Míg a repülés során mindig hasonló impulzusok érnek minket, a vasúti közlekedés sokkal több lehetőséget rejt, sőt, akár az egész utazásunkat szervezhetjük a vasút köré. A legendás Orient Express például rendszeresen megáll Budapesten, és egészen Londonig vagy Párizsig száguldhatunk vele valódi luxuskörülmények között – ez azonban természetesen a jegyárakon is meglátszik. Ha szerényebb büdzséből terveznénk az utat, számos lehetőség áll előttünk: választhatunk hálókocsit, utazhatunk nappal, sőt, akár egy világhírű útvonalat is bejárhatunk. Ha arra járunk, ne hagyjuk ki a svájci Bernina Express -t, a szlovéniai Jesenicét és az olaszországi Triesztet összekötő vasútvonalat, vagy az UNESCO világörökség részét képező osztrák Semmering-vasutat!

3. Pompás látnivalók

Kétség sem fér ahhoz, hogy egyedülálló élmény a felhők felett repülni és madártávlatból megpillantani az úti célunkat, ám gondoljunk csak bele, mekkora élmény a vonat ablakából hosszú órákon keresztül gyönyörködni a panorámában. Egy távolabbi úti cél esetén több különböző országon és számos látványosságon keresztül vezethet az utunk, így a vonatjegy áráért sokkal többet kapunk, mint amire „befizettünk”: a végtelen mezők, pompás tájak és különleges vasútállomások egészen különleges hangulatot teremtenek. Vegyük fel a fülhallgatónkat, kapcsoljuk be a kedvenc zenénket, dőljünk hátra, és élvezzük a látványt! További előny, hogy ha az utunk egy érdekesnek tűnő úti célon is áthalad, akár meg is szakíthatjuk az utazást, bizonyos jegykombinációkkal pedig teljesen spontán választhatjuk ki, hol szeretnénk jobban körülnézni!

4. Kevesebb macerával jár

A repülés, és az ezzel járó teendők igen stresszesek és fárasztóak lehetnek: a legtöbb ország repülőtere külvárosi területen helyezkedik el, így meg kell oldanunk a transzfert, és legalább 3-4 órát rá kell számolnunk a kijutásra, a check-inre, a biztonsági ellenőrzésekre, a poggyászok feladására, valamint az esetleges forgalmi dugókra. Ha vonattal utazunk, ezekre nem lesz gondunk: mivel a pályaudvarok jellemzően a belvárosban találhatók, gyorsan és kényelmesen foglalhatjuk el a helyünket a vonaton. A repüléssel járó kellemetlenségek , például a száraz levegő, a szűkös hely, valamint a turbulencia szintén nem fenyegetnek minket vasúti közlekedés esetén, legfeljebb némi járatkésés fordulhat elő.

5. Társasággal felejthetetlen élmény

Ha családdal vagy baráti társasággal utazunk, hatalmas élmény egy közös vonatozás: ha tehetjük, válasszunk fülkés kocsit, hogy szeparáltan utazhassunk, így igazán privát kaland lehet az utazás, ráadásul az utastársainkat sem fogjuk zavarni. Ilyenkor aztán előkerülhetnek a kártyapaklik, az utazó társasjátékok, a közös, nosztalgikus történetek: meg fogunk lepődni, milyen gyorsan elrepülnek az utazással töltött órák! Néhány év múlva elképzelhető, hogy a vonatozás élménye még élénkebben él majd bennünk, mint maga az úti cél: a vasúti közlekedésre tehát valódi közösségi élményként is tekinthetünk. Természetesen, ha megvettük a vonatjegyet, nem szabad elfeledkeznünk az utasbiztosításról sem: egy elveszett poggyász, egy hirtelen orvosi ellátás vagy vonatkésés könnyedén anyagi vészhelyzetet teremthet. Jó hír, hogy a Netrisk.hu utasbiztosítás kalkulátorában a vonatos utazásainkat is könnyedén biztosíthatjuk: csak válasszuk ki a „vonat/busz” opciót a „Mivel utazik?” kérdésnél!