Barion Pixel Vakok, gyengénlátók számára

Mi a lakásvásárlás menete? 12 pontban mutatjuk

2021.01.13

Egy saját ingatlan megvásárlása életünk egyik legfontosabb eseménye, amelybe érdemes tájékozottan belevágni. A lakás- vagy házvásárlás menete hosszadalmasnak és bonyolultnak tűnhet, azonban ha felkészülünk rá, nem érhetnek minket meglepetések. Nézzük az ingatlanvásárlás menetét az első lépésektől az utolsóig!

1. Döntsük el, mit szeretnénk pontosan!

A lakásvásárlás menete azzal indul, hogy átgondoljuk, milyen ingatlant szeretnénk pontosan. Egyértelműnek tűnhet, mégis sok felesleges keresgéléstől kímélhet meg minket, ha sorra vesszük, hogy milyen otthonban gondolkodunk. Családi ház vagy társasházi lakás? Tégla vagy panel? Nagyváros vagy kisebb település? Mennyire fontos az erkély, a lift, a kertkapcsolat? Igénybe vennénk-e valamilyen támogatást, és ha igen, milyen feltételeknek kell megfelelnie az ingatlannak? Mielőtt elkezdjük keresni álmaink lakását, feltétlenül írjuk össze az elvárásainkat.

2. Keressünk tudatosan!

Ha elkészültünk a listával, az elvárásaink alapján elkezdhetjük a keresgélést. A legtöbb adásvételi portálon beállítható a részletes keresés, így könnyedén kipipálhatjuk azokat a paramétereket, amelyek számunkra a legfontosabbak. Lakáskereséskor gondoljunk azokra az apróságokra is, mint hogy mennyire könnyű a parkolás a ház előtt, elérhető-e a tömegközlekedés, és milyen messzire kell mennünk, ha el szeretnénk érni a legközelebbi boltot, gyógyszertárat, iskolát, vagy akár orvosi rendelőt.

3. Ne döntsünk hirtelen felindulásból!

A mai ingatlanpiac – főleg, ha nagyvárosban vásárolnánk lakást – nagy nyomást helyezhet a leendő tulajdonosokra: frusztráló lehet, amikor több komoly érdeklődővel kell versenyeznünk, így ha találunk egy szimpatikus lakást, joggal érezhetjük, hogy azonnal döntenünk kell. Időt spórolhatunk, ha már az első megtekintésre elkísér minket egy szakember, aki felméri az ingatlan állapotát, mi pedig szánjunk időt arra, hogy megismerjük az épületet. Csengessünk be a szomszédokhoz, érdeklődjünk a lakóközösségről, és többször is járjuk körbe a környéket – sötétedés után és hétvégén is!

4. Gondoljunk időben a finanszírozásra!

Egy ingatlan megvásárlása életünk egyik legnagyobb kiadása, amelyet gyakran csak hitel igénybevételével tudunk megtenni. Ha szükségünk lesz lakáshitelre, nézzünk utána időben a lehetőségeknek, és mérjük fel, hogy hitelképesek vagyunk-e. A különböző konstrukciók között jelentős különbségek is lehetnek, ezért fontos, hogy több különböző pénzintézetnél is érdeklődjünk. Új építésű ingatlan esetén ne feledkezzünk meg arról, hogy a bankok milyen készültségi fokra nyújtanak hitelt – jellemzően erre csak a birtokbaadást követően van lehetőség, társasház esetén pedig általában az albetétesítés is feltétele a folyósításnak. Annak is feltétlenül járjunk utána, hogy vonatkozik-e ránk bármilyen illetékmentesség, hiszen ezekkel a kedvezményekkel komoly összegeket spórolhatunk meg: 2021. január 1-től például CSOK igénybevétele esetén nem kell vagyonszerzési illetéket fizetni.

5. Lakásvásárlás csak ügyvéddel!

A lakásvásárlással kapcsolatos adminisztrációhoz szükség lesz egy ügyvéd vagy közjegyző közreműködésére. Vevőként feltétlenül ajánlott megbízni egy ügyvédet, aki segít az adásvételi szerződés elkészítésében, és az átírás folyamata során is számíthatunk rá. Ha ingatlanirodán keresztül vásárolunk lakást, elképzelhető, hogy tudnak saját ügyvédet biztosítani, ennek a részleteire és költségeire azonban feltétlenül kérdezzünk rá.

6. Ellenőrizzük a tulajdoni lapot!

Nagyon fontos, hogy még a szerződés aláírása előtt ellenőrizzük a tulajdoni lapot, hogy megbizonyosodhassunk arról, hogy az ingatlan tulajdonviszonyai rendezettek-e, illetve tehermentes-e a kiszemelt lakás. A tulajdoni lapot elkérhetjük a tulajdonostól, az ingatlanostól, vagy lekérhetünk egy másolatot az Ügyfélkapu segítségével – ez évente két alkalommal ingyenes, a harmadik alkalomtól pedig 1000 forint a költsége. Amennyiben hiteles, papír alapú tulajdoni lapra van szükségünk, azt 6250 forintos szolgáltatási díj megfizetése ellenében igényelhetjük bármelyik Földhivatalnál. Hogy elkerüljük az esetleges átveréseket, egy másolatot érdemes akár órákkal a szerződés aláírása előtt is lekérni.

7. Előleg vagy foglaló?

Ha a tulajdonos elfogadta az ajánlatunkat, jellemzően sor kerül a foglaló befizetésére – ebben az esetben fontos, hogy tisztában legyünk az előleg és a foglaló közti különbséggel. A foglaló megfizetésével vevőként vállaljuk, hogy a szerződésben megjelölt határidőig teljesítjük a vételár kifizetését, ugyanakkor a tulajdonos is vállalja, hogy addig nem adja el másnak az ingatlant. Ha valamiért mégis visszalépne, a foglaló összegének kétszerese jár vissza nekünk, ha azonban mi gondoljuk meg magunkat, elbukjuk az összeget. Kellemetlen eset, amikor a foglaló megfizetését követően derül ki, hogy a bank nem ad lakáshitelt – már csak emiatt is érdemes időben felmérni a hitelképességünket. Az ügyvédünkkel való konzultációt követően érdemes lehet belefogalmazni a szerződésbe, hogy ebben a kivételes esetben visszajárjon a foglaló, azonban ne feledkezzünk meg arról sem, hogy ezzel az eladót is kellemetlen helyzetbe hozhatjuk, így legyünk elővigyázatosak, és tudatos felkészüléssel igyekezzünk elkerülni a hasonló helyzeteket.

8. Rögzítsük a birtokbavétel részleteit!

A szerződésben feltétlenül rögzítsük a birtokbavétel részleteit: ez az az dátum, amikor az előző tulajdonos átadja az ingatlant és annak kulcsait a szerződésben megjelölt állapotban, illetve úgynevezett „nullás igazolásokkal” igazolja, hogy nincs tartozása a közműszolgáltatók felé. Átadáskor ne felejtsük rögzíteni a mérőórák aktuális állását, amelyekről érdemes akár hiteles jegyzőkönyvet is készíteni. Hasznos, ha már az adásvételi szerződésben rögzítjük, hogy milyen felszereltséggel vagy bútorozással vesszük át az ingatlant – nem mindegy, hogy marad-e a klíma, a bojler és a konyhabútor. Birtokbavételkor feltétlenül készüljön jegyzőkönyv ezekről a részletekről is!

9. Számoljunk a plusz költségekkel!

Az ingatlanvásárlásnak a vételáron felül számos plusz költsége van: az ügyvédi díjak mellett mindenképpen számolnunk kell a vagyonszerzési illetékkel (kedvezmények nélkül jellemzően a vételár 4%-a), az energetikai tanúsítvánnyal, a készpénzes foglaló tranzakciós költségeivel, a vételár átutalásának a díjával, és az esetleges költözködés, felújítás, festés, valamint az új bútorok költségével is. Hiteligénylés esetén emellett felmerülhet az értékbecslés díja és a közjegyzői díj, valamint az egyes banki tranzakcióknak is lehet külön díjuk. Szolgáltatótól függően lehet külön díja a közművek átírásának, valamint az esetleges elszámolási módok megváltoztatásának is.

10. Hol kell bejelentenünk a tulajdonosváltozást?

Az adásvételi szerződés aláírását követően az ügyvédünknek 30 napon belül kezdeményeznie kell a Földhivatalnál a tulajdonosváltozás bejelentését.

11. A lakásvásárlás utolsó lépései

Ha bejegyezték az új tulajdonost, befizettük a vagyonszerzési illetéket, és átvettük a lakás kulcsait, van még néhány fontos teendőnk. A legfontosabb természetesen az, hogy 15 napon belül jelezzük a tulajdonosváltozást a közművek (távhő, gáz, víz, áram, távközlés, stb.) felé – erről a lépésről semmiképp se feledkezzünk meg. Ezután már csak egy teendőnk van, mielőtt nyugodtan hátradőlhetnénk: a következő pontban eláruljuk, melyik ez!

12. Lakásbiztosítás: sok bosszúságtól kímélhet meg minket

Ha hivatalosan is a tulajdonunkba került az ingatlan, érdemes azonnal megkötni a lakásbiztosítást, még akkor is, ha nem költözünk be rögtön. Egy heves vihar vagy beázás könnyedén keresztülhúzhatja a terveinket, a nagyobb károk helyreállítása pedig tovább terhelheti az ingatlanvásárlástól eleve megcsappant kasszát. Egy lakásbiztosítás ára ehhez képest elenyésző, így gondoskodjunk időben új otthonunk védelméről, és kössünk biztosítást rögtön az adásvételt követően! Jó tudni, hogy lakásbiztosítást nem állandóan lakott és építés alatt álló ingatlanra is köthetünk, így amennyiben még felújításra kerül sor, vagy egyszerűen csak később költöznénk be az új lakásba, lehetőségünk van ilyen feltételekkel is biztosítást kötni – költözéskor azonban ne felejtsük el jelezni a biztosító felé, hogy állandóan lakottá vált az ingatlan.

Hogy igazán felelős döntést hozhassunk, a Netrisk.hu-n több biztosító ajánlatát is összehasonlíthatjuk, ráadásul az ingatlan adatainak megadásával azonnal személyre szabott ajánlatokat kapunk. A kiválasztott biztosítást online is megköthetjük, így nyugodtan élvezhetjük az új álomotthont!

Hasznosnak tartja ezt a cikket?
Szerző: Netrisk.hu