Vakok, gyengénlátók számára

Kötelező biztosítás párhuzamos üzemeltetés esetén: ezt érdemes tudni

2022.12.12

Mint tudjuk, a kötelező biztosítás díja nagyban függ attól, hogy melyik bonus-malus fokozatba tartozunk, arról azonban kevesebb szó esik, hogy mi történik akkor, ha a birtokunkba kerül még egy jármű. A kötelező biztosításról párhuzamos üzemeltetés esetén is gondoskodnunk kell, de vajon mi történik ilyenkor a bonus besorolásunkkal? Cikkünkben ennek részleteire térünk ki.

Mit kell tudni a párhuzamos üzemeltetésről?

Akkor beszélhetünk párhuzamos üzemeltetésről, amikor üzembentartóként ugyanabban a gépjárműkategóriában több gépjárművel – például több motorkerékpárral, autóval, tehergépkocsival stb. – is rendelkezünk. Ilyenkor a bonus-malus fokozatokat párhuzamosan gyűjtjük a meglévő járművekre. Mondanunk sem kell, hogy az új járművekre is szükséges kötelező biztosítást kötnünk: ekkor a frissen vásárolt gépkocsi bonus-malus besorolása a legalsó, A00 bonus kategóriába kerül. Ezt nem befolyásolja, hogy az első jármű milyen kategóriában van éppen, a másik jármű nem kaphatja meg automatikusan azt a besorolást, amit az első. Ez abban az esetben is igaz, ha párhuzamosan használjuk a két autót, vagy ha már nem használjuk a régi autót, csak az újat.

Több autót üzemeltet egyszerre? Gondoskodjon a kötelező biztosításról, melyet online is megköthet a Netrisk.hu-n!

Párhuzamos üzemeltetés és bonus: átvihető a besorolás?

Mivel a bonus-malus fokozat személyhez és gépjárműhöz kötött, ennek értelmében a fokozat nem vihető át egyik autóról a másikra, egészen addig, amíg a régi járművet el nem adják, változik az üzembentartója, vagy véglegesen kivonják a forgalomból. Továbbá a fokozatok nem örökíthetők egyik személyről a másikra sem, így egy új tulajdonos nem kapja meg a fokozatunkat, ha adásvétel történik, hanem mindkét fél fokozata a saját nevén marad egészen addig, amíg az adott járműkategóriában járművet üzemeltet. Akad azonban olyan kivételes eset, amikor lehetőségünk van átvinni az első autó besorolását a másodikra. Ez akkor történhet meg, ha az első autót eladjuk – ilyenkor az ezzel a gépkocsival megszerzett fokozatot azonos gépjárműkategóriában átvihetjük az új autó biztosításának megkötésénél.

Emellett párhuzamos üzemeltetésről beszélünk abban az átmeneti időszakban is – ez lehet akár csak 1-2 nap –, amikor egyszerre van a birtokunkban két azonos kategóriájú jármű. Abban az esetben, ha a régit szeretnénk eladni, de még nincs meg rá a vevő, viszont már megvettük az új járművet, akkor erre a régi eladásáig csak A00 kategóriára köthetünk új kötelező biztosítást. A párhuzamos üzemeltetésnek ebben az átmeneti időszakban az a hátránya, hogy a tulajdonos kénytelen magasabb biztosítási összeggel megkötni az új biztosítást. Viszont ezzel kapcsolatban jó hír, hogy amint eladtuk a régi járművet, annak bonus fokozata felszabadul, és az adásvétel keltétől számítva a biztosító egy kedvezményesebb díjat szab meg a kötelező biztosításra a biztosítási év további részére. Ebben az esetben viszont az is fontos, hogy a biztosítás megkötésekor jelezzük a biztosítónak a párhuzamos üzemeltetést, mivel más biztosítási összeget szabnak meg egy teljesen új belépőnek, egy párhuzamosan másik járművel is rendelkezőnek A00 besorolásban és egy bonus átvezetéses ügyfélnek is.

Milyen költségekkel kell számolnunk?

Ahogy már említettük, amennyiben azt szeretnénk, hogy az új autó kapja a kedvezőbb besorolást, a régi üzemeltetéséről le kell mondanunk. Az eladást azonban kiküszöbölhetjük, ha például egy közeli rokonunk átveszi az üzemeltetést tőlünk. A forgalmi engedély kiállítása ekkor 6000 forintba fog kerülni, és mivel közeli hozzátartozóról van szó, ilyenkor illetéket sem kell fizetnünk. Más esetben az üzemeltetési jog átadásának illetéke a gépjármű vagyonszerzési illetékének 50 százaléka, ha pedig a tulajdonos eladja üzembentartói jogát, akkor 25 százaléka. Továbbá az illeték mértéke függ a jármű teljesítményétől és korától, illetve itt is kell számolni a forgalmi díjával.

Hasznosnak tartja ezt a cikket?
Szerző: Netrisk.hu