Hamarosan véget ér a márciusi lakásbiztosítási kampány. Ne hagyja elúszni a jó ajánlatokat!

4

Nap

11

Óra

29

Perc

28

Másodperc

Kötelező biztosítás párhuzamos üzemeltetés esetén: ezt érdemes tudni

2022. november 15.

Leáll az autó menet közben: mik a lehetséges okok?

Kevés dühítőbb és váratlanabb dolog van annál, mint amikor menet közben megáll az autónk. Mindegy, hogy munkába vagy egy hosszabb útra indultunk, esetleg épp az autópályán haladtunk, amikor megadta magát a jármű: ez nemcsak kellemetlen, de akár veszélyes szituációt is teremthet nagyobb sebesség mellett. Cikkünkben bemutatunk 5 okot, ami az autó hirtelen megállásához vezethet.

Üzemanyaggal kapcsolatos problémák

Bár triviálisnak tűnhet, az alacsony üzemanyagszint lehet az autó leállásának egyik oka. Mielőtt útnak indulunk, mindig ellenőrizzük, hogy világít-e a műszerfalon az üzemanyagszintet jelző lámpácska. Továbbá problémát okozhat a félretankolás is, amikor figyelmetlenségből benzines járműbe dízelt tankolunk vagy fordítva. Ebben az esetben azt tapasztalhatjuk, hogy az autó rángat, füst jön a kipufogóból, esetleg kihagy a motor vagy egyáltalán nem indul. Amennyiben ez a probléma áll fenn, amint lehet, forduljunk szakemberhez a komolyabb károsodás elkerülése érdekében. Ekkor a rossz üzemanyagot le kell szívni, és szűrőt kell cserélni, majd a megfelelő üzemanyaggal kell feltölteni a járművet.

Készüljön fel mindenre: kössön CASCO biztosítást a Netrisk.hu-n, egyszerűen, sorban állás nélkül!

Generátor- vagy akkumulátorhiba

A generátor feladata, hogy ellássa árammal az autót, és feltöltse az akkumulátort, azonban meghibásodása esetén az akkumulátor nem tud megfelelően töltődni. Ennek következtében az akkumulátor pár napon belül teljesen lemerül, így nem tudja azt az energiát biztosítani a jármű számára, amire szükség van ahhoz, hogy a motor beinduljon. Emellett az akkumulátor meghibásodására is ügyelnünk kell: erre utalhat például, ha az önindító sokat forog, mielőtt beindul az autó. Ilyenkor a gond abban rejlik, hogy az akkumulátor nem tudja tartani a töltést úgy, ahogy kellene, és akár álló helyzetben is lemerül. Továbbá az akkumulátor merülését jelezheti, ha egyre nehezebben indul a kocsi, vagy esetenként változó, hogy könnyen vagy nehezen indul be a jármű. Ez és az ehhez hasonló problémák rendszeres karbantartással megelőzhetők, de a szakavatottak alkalmazhatják a bebikázás módszerét, melynek során a saját autónkat kell összekötni egy másikkal egy bikakábel segítségével. Azonban ezt a módszert csak akkor alkalmazzuk, ha van benne tapasztalatunk, mert a legkisebb hiba is kárt okozhat az autóban vagy akár bennünk, így ebben az esetben is érdemes szakértő segítségét kérni.

Kevés motorolaj

Autónk motorolaj hiányában nem fog megfelelően működni, mivel az biztosítja az alkatrészek kenését, ami óvja őket a károsodástól, illetve véd a túlmelegedéstől is. A motor teljesítménye és az alkatrészek megfelelő mozgása azonban csökken az alacsony olajszinttel. Negyedévente érdemes ellenőrizni az olajszintet nívópálcával, különösen egy öregebb autó esetén, amelyeknél előfordulhat, hogy az alacsony olajszintre figyelmeztető jelzés későn jelenik meg a műszerfalon, és a motor már károsodott, mire észleljük a bajt. Az alacsony olajszintet másképpen is felfedezhetjük: a motor beragadása esetén a benne található alkatrészek kenése nem megfelelő, ilyenkor vezetés közben csikorgó zajt hallhatunk. Továbbá az alacsony olajszintet a motor túlmelegedése is jelezheti, ennek észlelésekor álljunk félre, és várjuk meg, amíg lehűl a motor. Ha bármelyiket tapasztaljuk a fent említettek közül, mindenképp forduljunk szakemberhez!

A vezérműszíj meghibásodása

Az autókról érdemes tudni, hogy nem mindegyiknek a motorja szíjas, léteznek láncos és fogaskerekes típusok is, azonban a vezérműszíjas járművekből van a legtöbb. A vezérműszíj nélkül a motor nem működne rendesen, mivel az egy olyan összekötő elem, ami a főtengelyt és a vezérműtengelyt kapcsolja össze a jármű belsejében, de sok esetben a vízpumpáért is felel. Az egyik legkellemetlenebb opció, ami miatt megállhat az autónk menet közben, az a vezérműszíj meghibásodása, ilyenkor a motor súlyos károsodásnak van kitéve: a szelepek eltörhetnek, ráadásul sérülhet a dugattyú, a csapágyak és a hajtókar. Ha meg akarjuk kímélni a pénztárcánkat egy jelentős kiadástól, 60 és 120 ezer megtett kilométer között mindenképpen ellenőriztessük szakemberrel a vezérműszíj állapotát.

Probléma az elektronikus vezérlő egységgel (ECU)

A korszerű autókban az Engine Control Unit, vagyis a motorvezérlő egység fontos szerepet tölt be, ez irányítja a legtöbb folyamatot. Ez egy számítógép, ami biztosítja az autó problémamentes működését, illetve fennakadás esetén elősegíti a meghibásodás beazonosítását. Ha a rendszer nem működik megfelelően, az áramkimaradást idézhet elő az autóban, a motor pedig leállhat. Ha a meghibásodást jelző lámpa világít a műszerfalon, szintén érdemes felkeresnünk egy szervizt, amint lehetséges.

Oszd meg másokkal