Kötelező biztosítás párhuzamos üzemeltetés esetén: ezt érdemes tudni

2022. február 4.

CASCO önrész: miért szükséges és melyiket válasszam?

Ha CASCO biztosítást kötnénk, bizonyára találkozni fogunk a CASCO önrész fogalmával. Bár bonyolultnak tűnhet, valójában nem kell semmi ördöngösségre gondolnunk: cikkünkben összefoglaljuk a CASCO önrésszel kapcsolatos tudnivalókat, az önrész jelentését, és segítséget nyújtunk az önrész meghatározásában.

Mi a CASCO önrész?

Autóvezetőként hozzászoktunk a kötelező biztosítás rendszeréhez, így a díjfizetés és a kárrendezés megszokott módja után meglehetősen bonyolultnak tűnhet a CASCO biztosítások rendszere. Szerencsére a dolog sokkal egyszerűbb, mint gondolnánk: CASCO esetén a biztosítás a saját kárunkat fedezi, függetlenül attól, hogy mi okoztuk-e, azonban a kár helyreállításához minden esetben hozzá kell járulnunk egy bizonyos összegű önrésszel. Ennek százalékban kifejezett mértékét és összegét minden esetben a szerződéskötés előtt választhatjuk ki, így ügyfélként mi dönthetjük el, hogy mekkora önrészt tudunk vállalni.

Milyen önrésszel érdemes CASCO-t kötni?

Ahhoz, hogy tudatos döntést hozhassunk, értenünk kell a CASCO kárrendezés folyamatát – nézzünk is egy példa káresetet! Tegyük fel, hogy parkolás közben nekitolatunk egy villanyoszlopnak, és kárunk keletkezik. Mivel a baleset a mi hibánkból következett be, csak a CASCO biztosításunkra támaszkodhatunk, így bejelentjük a kárt a biztosítónknak. A kárszemle során megállapítják, hogy összesen 450 ezer forintos kárunk keletkezett, a CASCO szerződésünket pedig 10%-os, vagy 100 ezer forintos önrésszel kötöttük meg. Az, hogy a biztosító az összegben vagy százalékban meghatározott önrészt vonja le, attól függ, hogy az aktuális káresetnél melyik a magasabb: a fent részletezett esetnél például a 450 ezer 10 százaléka csak 45 ezer lenne, így ekkor a magasabb, 10 százalékos önrészt kell megtérítenünk. Ha ugyanezen szerződésnél a kárunk 3 millió lenne, az önrészt a magasabb, százalékos összeg alapján számolnák. Láthatjuk, hogy nem mindegy, milyen önrészt választunk szerződéskötés előtt, hiszen minél magasabb az önrész, annál mélyebben a zsebünkbe kell nyúlnunk kár esetén. Ne feledjük ugyanakkor, hogy az alacsonyabb önrész magasabb biztosítási díjakkal jár, azonban még így is érdemesebb lehet kicsit többet szánni a biztosításra, hogy kár esetén minél olcsóbban megússzuk.

Mi értelme a CASCO-nak, ha kár esetén úgyis fizetnem kell?

Lássuk be, ezt a kérdést valószínűleg sokan feltették már maguknak a CASCO megkötése előtt. Ne feledjük azonban, hogy a koccanások és a különböző töréskárok mellett egy teljes körű CASCO elemi károkra, rongálásra és lopáskárra is térít, így például, ha a viharban egy fa dől az autóra, vagy egyik reggel csak a kocsi hűlt helyét találjuk, jelentős összegű kártérítésre számíthatunk még akkor is, ha az önrészt nekünk kell fizetnünk. Tévhit, hogy CASCO-t csak új vagy újszerű autóra érdemes kötni: bár egy új autónál értelemszerűen nagyobb anyagi kárral jár egy autólopás vagy totálkár, a régebbi járművekre jellemzően olcsóbb a biztosítási díj, így arányaiban mindenképpen megéri bebiztosítani magunkat egy kellemetlen káresetre. Egy teljes körű CASCO esetén a biztosító lényegesen magasabb kockázatot vállal, mint KGFB esetén, így az önrész egyfajta biztosítékként is szolgál. Vannak esetek, amikor a CASCO biztosítás megkötése kötelező vagy erősen ajánlott: finanszírozott jármű esetén például gyakran előírás a CASCO, de a legtöbb esetben akkor is ez a biztosítás véd minket, ha bérelt autóba szállunk – utóbbi esetben a biztosítási díjat a bérbeadó cég fizeti, viszont kár esetén az önrész minket terhel.

Hogyan hozhatunk tudatos döntést?

Ahhoz, hogy az igényeinkhez legközelebb álló CASCO-t köthessük, érdemes igénybe venni egy összehasonlító portál CASCO kalkulátorát , hiszen minél több ajánlatot hasonlítunk össze, annál tudatosabb döntést hozhatunk. Biztosításkötés előtt gondoljuk át, hogy milyen mértékű önrészt tudunk vállalni, és ezt az önrészt bármikor ki tudnánk-e gazdálkodni kár esetén. Szintén vegyük sorra, hogy melyek azok a fedezetek, amelyek igazán fontosak nekünk: elképzelhető, hogy míg egy újabb autónál ragaszkodunk a teljes körű CASCO-hoz, egy öregebb jármű esetén inkább úgynevezett részcasco mellett döntenénk. Utóbbi esetben lehetőségünk van csak meghatározott károkra, például totálkárra, lopáskárra vagy töréskárra kötni – természetesen ilyenkor is érdemes minden ajánlatot megvizsgálni, ugyanis elképzelhető, hogy minimális plusz költséggel már teljes körű CASCO-hoz juthatunk. Fő a megfontoltság!

Oszd meg másokkal