Kötelező biztosítás párhuzamos üzemeltetés esetén: ezt érdemes tudni

2021. július 8.

Kötelező biztosítás céges autóra: milyen szabályok vonatkoznak rá?

Magánszemélyként viszonylag egyszerű a dolgunk, ha kötelező biztosítást szeretnénk, de vajon mi a helyzet a céges autókkal? A céges autó biztosítása számos tényezőtől függ, így, ha munkáltatónk járművét használjuk, vagy épp cégvezetőként mi kötünk kötelező biztosítást céges autóra, fontos, hogy tisztában legyünk a részletekkel. Nézzük, mit kell tudni a vonatkozó szabályokról!

Milyen biztosítás kell a céges autóra?

A céges járművekre ugyanolyan szabályok vonatkoznak, mint a magántulajdonban lévő autókra, így természetesen ezekre is kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni, amelyet különböző kiegészítő biztosításokkal , valamint CASCO -val tehetünk teljessé. Utóbbi céges járművek esetén bár nem kötelező, mégis egyértelműen javasolt, hiszen az autó egy vállalkozás esetén munkaeszköz, amelynek ellopása vagy sérülése közvetlenül is befolyásolhatja a cég bevételét – nem beszélve a javítás vagy pótlás magas költségeiről. A KGFB-t céges autóra ugyanolyan feltételekkel köthetjük meg, mintha ezt magánszemély tenné, azonban attól függően, hogy hány gépjárművet biztosítanánk, változhatnak a szabályok.

Mi a flotta biztosítás?

Amennyiben cégünk vagy vállalkozásunk öt, vagy annál több gépjárművel rendelkezik, lehetőség van a flotta biztosítás megkötésére. Ennek az előnye az, hogy a vállalat autóit egy szerződés alatt tudhatjuk, amely megkönnyíti a biztosítási ügyek kezelését, például a díjfizetést, az évfordulók fejben tartását, valamint az esetleges biztosítóváltást is. Fontos, hogy flotta biztosítást csak akkor köthetünk, ha a járművek tulajdonosa vagy üzembentartója azonos, így ezt mindenképpen tisztázzuk biztosításkötés előtt.

Ki a céges autó tulajdonosa és üzembentartója?

Az általános gyakorlat szerint a céges gépjárművek tulajdonosa és üzembentartója maga a cég vagy vállalkozó, megesik azonban, hogy a munkáltató átruházza az üzembentartói jogokat a gépjárművet használó munkavállalóra. Erre főleg abban az esetben kerülhet sor, ha a járművet közös megegyezéssel a munkavállaló a szabadidejében is használja. Ebben a ritka esetben fontos tudni, hogy a vonatkozó biztosítások és adók befizetése az üzembentartóra hárul, így munkavállalóként csak akkor menjünk bele ilyesmibe, ha tisztában vagyunk a következményeivel. Amennyiben a tulajdonos és az üzembentartó a munkáltató, ne feledjük, hogy egy esetleges közúti ellenőrzéskor igazolnunk kell, hogy jogosultak vagyunk vezetni a járművet.

Mi a teendő, ha nincs elég céges jármű egy flottához?

Ha egy vállalat járműparkja ötnél kevesebb autóból áll, egyenként kell megkötnünk rájuk a kötelező biztosítást, amelyhez természetesen igénybe vehetünk biztosítási alkuszt vagy online alkuszi szolgáltatást is. A Netrisk.hu KGFB kalkulátorában ez a folyamat nagyon egyszerű: az adatbevitel során kiválaszthatjuk, hogy nem természetes személyként kívánunk szerződést kötni, majd néhány plusz adat megadását követően láthatjuk is a rendelkezésre álló ajánlatokat.

Céges autó és károkozás: mi a teendő?

Igazán kellemetlen, amikor a ránk bízott céges gépjárművel kárt okozunk, hiszen a biztosítások ellenére általában felelnünk kell az általunk okozott anyagi károkért. Fontos, hogy a munkáltató munkaszerződésben vagy más, hivatalos dokumentumban tájékoztassa a munkavállalót a károkozás esetleges következményeiről, amely természetesen nemcsak a céges laptopra vagy a telefonra vonatkozik, hanem a céges autóra is. A munka törvénykönyve szigorúan szabályozza a munkavállalói károkozást, így megkülönböztet gondatlan és szándékos károkozást is. Amennyiben a káreset kivizsgálásakor bebizonyosodik, hogy a munkavállaló nem tett meg minden tőle telhetőt a kár elkerüléséért, felmerülhet a gondatlanság kérdése, amely különböző szankciókkal járhat.

Milyen következményei lehetnek a céges autóval okozott kárnak?

A törvény a munkavállalói károkozás vonatkozásában megkülönbözteti a vezetői és nem vezetői pozícióban dolgozókat: utóbbi esetben a gondatlan károkozásból fakadó kártérítés mértéke nem haladhatja meg a négyhavi távolléti díj összegét, súlyosan gondatlan vagy szándékos károkozás esetén azonban a teljes kárösszeget meg kell téríteni. Vezetői állásban dolgozó munkavállalók esetén súlyosabb a szankció: ők már gondatlan károkozás esetén is a teljes kárösszeggel tartoznak a munkáltató felé. Amennyiben egy céges autóval történő közlekedési balesetben mi vagyunk a vétlen fél, természetesen a károkozó kötelező biztosítása fedezi a károkat. Ebben az esetben is kötelesek vagyunk azonban betartani a munkáltató előírásait, így szükség esetén be kell vonnunk a rendőrséget, és természetesen a lehető leghamarabb jeleznünk kell a munkáltató felé, hogy káreset történt.

Oszd meg másokkal

A következő cikkek érdekelhetnek