Kötelező biztosítás párhuzamos üzemeltetés esetén: ezt érdemes tudni

2021. október 6.

Kártörténeti igazolás: ezek a legfontosabb tudnivalók

Gépjármű biztosításainkkal kapcsolatban gyakran felmerül a kártörténeti igazolás kérdése, hiszen többek között ennek megléte befolyásolja, hogy biztosítóváltás esetén átvihetjük-e a bonus-malus besorolásunkat. Cikkünkben sorra vesszük, hogy milyen esetekben van szükség a dokumentumra, és hogyan tudjuk beszerezni!

Mi az a kártörténeti igazolás?

Ha új kötelező biztosítási szerződést kötnénk – akár gépjármű vásárlása, akár biztosítóváltás esetén –, igazolnunk kell, hogy az elmúlt időszakban okoztunk-e kárt, ugyanis ez alapján történik meg a besorolás az úgynevezett bonus-malus rendszerbe. Azonos gépjárműkategóriában két évig vihetjük át a bonus besorolásunkat a következő szerződésünkre, és mivel egy kedvező besorolással jelentős összeget spórolhatunk a biztosítási díjon, az üzembentartó érdeke is, hogy ezt igazolni tudja. Ezt szolgálja a kártörténeti igazolás, amelyben szerepel, hogy az elmúlt időszakban okoztunk-e kárt, illetve tartalmazza a jelenlegi besorolásunkat is.

Kinek a feladata a kártörténeti igazolás beszerzése?

Az elmúlt években egyszerűsödött a kártörténet lekérdezése: míg korábban a szerződő feladata volt a kártörténeti igazolás beszerzése, ma már a biztosítók egy központi nyilvántartásból kérik le az adatokat. Biztosításkötéskor nagyon fontos, hogy pontosan adjuk meg az előző kötvényünk számát, ugyanis ha hibázunk, a biztosító nem fogja figyelembe venni a bonus-malus besorolásunkat. Jó hír, hogy ekkor sincs minden veszve: ha a biztosító értesítésében rossz besorolás szerepel, lehetőség van adatpótlásra, amelyhez csatolhatjuk a hagyományos kártörténeti igazolást is. Az igazolást kizárólag annál a biztosítónál igényelhetjük, ahol az előző szerződésünket kötöttük – szerencsére már ennek a folyamata is egyszerűbb, ugyanis számos biztosítónál ezt online is megtehetjük. Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy a helyes kötvényszám megadása ellenére is rossz kategóriába kerültünk, érdemes felvenni a kapcsolatot a Magyar Biztosítók Szövetségével (MABISZ), akik ellenőrzik, hogy a központi nyilvántartásban (KKNYR) helyesen szerepel-e a besorolásunk. Ha itt sem azt látjuk, amit helyesnek gondolunk, az előző biztosítónkat kell felkeresnünk.

Kell-e kártörténeti igazolás külföldre?

A jelenlegi szabályozás szerint egyetlen esetben kell mindenképpen magunknak gondoskodni a kártörténeti igazolás beszerzéséről: ha az autót külföldre vinnénk, például költözés miatt. Ebben az esetben a hazai szerződésünk megszűnését követően a mi feladatunk a kártörténeti igazolás igénylése, amelyet célszerű a célország nyelvén igényelni. Ha erre nincs lehetőség, nekünk kell gondoskodnunk a dokumentum hiteles fordításáról is. Ezzel az igazolással az Európai Unió területén, valamint megállapodástól függően más országokban is lehetőségünk van továbbvinni a bonus fokozatunkat, természetesen a helyi szabályoknak megfelelően.

Oszd meg másokkal

A következő cikkek érdekelhetnek