Kötelező biztosítás párhuzamos üzemeltetés esetén: ezt érdemes tudni

2022. május 23.

Kötelező biztosítás külföldi rendszámú autóra: mire figyeljünk?

Sok esetben előfordul, hogy egy másik országban vásárolunk személygépkocsit, amit később itthoni használatra szánunk. Felmerülhet azonban, hogy kell-e kötnünk kötelező biztosítást külföldi rendszámú autóra, és ha igen, milyen teendők várnak ránk. Bár a külföldi autók behozatala egy laikus számára nem egyszerű folyamat, cikkünkben segítünk eligazodni az ügyintézés lépéseiben.

Biztosítás külföldi rendszámú autóra: a legfontosabb információk

Minden magyarországi telephellyel rendelkező gépjármű-üzembentartó köteles érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (KGFB) kötni, enélkül nem léphet forgalomba az adott jármű. Ebből következik, hogy ha itthon használnánk, kötelező biztosítást külföldi rendszámú autóra is kötnünk kell, azonban jó tudni, hogy mivel a vonatkozó szabályok értelmében kötelező biztosítás Magyarországon csak magyar rendszámú járműre köthető, első lépésben gondoskodnunk kell a jármű hazai forgalomba helyezéséről. A nem hazai rendszám és forgalmi, illetve a külföldön kötött kötelező biztosítás használata csak abban az esetben lehetséges, ha az üzembentartó igazolja, hogy külföldi állampolgárként csak átmenetileg tartózkodik Magyarországon, például tanulmányi célból. Ellenkező esetben, elhúzódó magyarországi tartózkodás esetén szükséges elvégezni a honosítást, melynek része a kötelező biztosítás megkötése.

Kösse meg kötelező biztosítását egyszerűen, online! Kalkuláció és biztosításkötés sorban állás nélkül

A gépkocsi hazaszállítása

A külföldön vásárolt autót saját lábon vagy tréleren juttathatjuk haza. Előbbi lehetőség esetén a személygépkocsinak rendelkeznie kell rendszámmal és kötelező biztosítással. Továbbá figyelembe kell vennünk számos szempontot a kiutazással kapcsolatban. Általában Németország a leggyakoribb célpont külföldi autóvásárlás esetén, így ennek megfelelően kell kalkulálni a kiadásokkal: számoljunk a tankolás, az autópálya-matricák, a szállásfoglalás, valamint a Zoll (vagyis kiviteli) rendszám díjával. Utóbbi jobban ismert nevén a piros szélű rendszám, ami megközelítőleg 330 euróba kerül, és egy hónapig érvényes. Ennek kiváltása a helyi okmányirodában történik, ahova időpontot kell kérnünk. A másik lehetőség a Kurzzeitkennzeichen (sárga rendszám), azonban ennek kiváltása nem ajánlott, mivel csak 5 napig érvényes, és a jármű országon belüli mozgatására szolgál. A hazaérkezés után következő ügyintézési folyamatot alább részletezzük.

Amennyiben a külföldről behozott jármű nem rendelkezik kötelező biztosítással, tréleren hozathatjuk haza az autót, ehhez nincsen szükség érvényes biztosításra, sem rendszámra. Ugyanakkor a gépkocsi dokumentumainak rendben kell lennie és tisztázott tulajdonjoggal kell rendelkeznünk felette, hiszen a hatóságok út közben is végezhetnek közúti ellenőrzést. Ráadásul arra is gondolnunk kell, hogy a koronavírus-járvány kezdete óta megugrottak a szállítási díjak, amelyek változóak, szállító cégenként más-más díjszabás jellemző. A hazaszállítást követően attól függ a kötelező biztosítás megkötésének menete, hogy a gépjármű EU-s tagállamból vagy azon kívüli országból származik.

Kötelező biztosítás az EU-ból származó autókra

A forgalomba helyezés folyamata eltérően alakul attól függően, hogy EU tagállamból vagy EU-n kívüli országból hozzuk be az autót. Mivel Magyarország az Európai Unió tagja, az autóimport vámmentes, így a gépjármű egyszerűen behozható, a határon sem kell semmiféle bonyodalomra számítanunk. A magyarországi forgalomba helyezés a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH) indul, ahol elkészítik a műszaki adatlapot, megjelölik az autó környezetvédelmi besorolását, illetve meghatározzák a gépjárműre vonatkozó regisztrációs adót . A műszaki adatlappal a birtokunkban el kell látogatnunk a Nemzeti Adó- és Vámhivatalba (NAV), ahol befizethetjük a regadót. Ezután megköthetjük a kötelező biztosítást, végül megvalósulhat a jármű forgalomba helyezése az okmányirodában.

A gépjármű nyilvántartásba vételéhez szükségünk lesz a műszaki alkalmasságról szóló igazolásra és a műszaki vizsgálat elvégzését igazoló dokumentumokra, a forgalmi engedélyre, a tulajdonjog, illetve az ÁFA befizetésének igazolására, valamint a kötelező biztosítás megkötéséről szóló igazolásra. Új gépkocsi esetén megfelelőségi nyilatkozatot is be kell mutatni. A nyilatkozat a gépkocsigyártó által kiállított igazolás, amelyből kiderül, hogy a jármű műszaki jellemzői megfelelnek a környezetvédelmi és biztonsági előírásoknak. Az igazolás lehet európai uniós (EK) vagy nemzeti, előbbi minden uniós tagállamban érvényes, utóbbi csak abban az országban, ahol kibocsátották. Továbbá a nemzeti megfelelőségi nyilatkozat kiadása általában buszokat, tehergépkocsikat, kisteherautókat, pótkocsikat, egyedi tervezésű járműveket és muzeális jellegű autókat érint.

Az ügyintézés természetesen bizonyos költségekkel is jár: a törzskönyv ára és az új forgalmi engedély kiállításának díja 6-6000 forint. Érvényes műszaki vizsgával rendelkező külföldi autó esetén a műszaki szemle költsége 8000 Ft, érvényes műszaki hiányában a vizsga díja 39.090 Ft. Az eredetiségvizsgálat díja 17-20.000 Ft között mozog, a regisztrációs adó, valamint a vagyonszerzési illeték díjszámítása egyedi kalkuláció alapján történik, a rendszámtábla kiadásáért pedig 8.500 Ft-ot kell fizetnünk.

Az EU-n kívülről származó autók kötelező biztosítása

Az ügyintézés másképp alakul, ha az Európai Unió térségén kívül eső országból származik a gépjármű. Vegyük végig a gépjármű honosításának első pillantásra bonyolultnak tűnő ügyintézésének folyamatát! Kezdő lépésként vámeljárás történik, amelynek ideje általában néhány nap. Ezt származás-ellenőrzés követi, ami gyakorlatilag egy igazolás beszerzését jelenti a külföldi hatóságtól arról, hogy a gépkocsi előélete tisztázott, e mozzanat lefolyási ideje országonként változó. A folyamat következő lépése az egyedi forgalomba helyezési eljárás, ami kizárólag hatósági műszaki vizsgálattal együtt kérhető, ennek során az NKH ellenőrzi az autó uniós és hazai normáknak való megfelelőségét.

Ahhoz, hogy a külföldi rendszámú autó kötelező biztosítása megtörténhessen, a harmadik fontos lépés a hatósági műszaki vizsgálat, amit kizárólag az NKH vizsgaállomásain végezhetünk el. A külföldi műszaki vizsga honosítható, ha az NKH által előírt, erről szóló igazolás rendelkezésre áll és benyújtottuk a hatóságnak. A külföldön végzett műszaki vizsgát csak abban az esetben fogadják el, ha a gépjármű az NKH vizsgaállomásán kifogástalan műszaki állapotban jelent meg, ellenkező esetben teljes körű hatósági műszaki vizsgára van szükség.

Ezt követően előzetes eredetiségvizsgálaton kell átesnie az autónak, így szűrik ki azokat a gépjárműveket, amelyek bűncselekmény útján kerültek a tulajdonoshoz. Majd benyújthatjuk a kérelmet a regisztrációs adó befizetéséhez, amelynek átfutása 1-4 munkanap.

A külföldi okmányokkal rendelkező gépkocsira csak kötelező biztosítási ajánlat kérhető, azonban ez elegendő a magyarországi forgalomba helyezéshez. A biztosítás a hazai rendszám és a forgalmi engedély kiadását követően lép érvénybe.

Végül, vegyük sorra az EU-n kívülről érkező autók forgalomba helyezési díjait: a gépkocsi szállítási költséggel növelt értékének 10%-át kell befizetni importvámként, illetve 27% áfát. A vám és az ÁFA befizetése alól mentességet kérhetnek a hazatelepülők. A származás-ellenőrzés díja 10.800 Ft, az egyedi forgalomba helyezésé 22.800 Ft, a külföldi műszaki honosítása 8000 Ft, a hatósági műszaki vizsga díja pedig 16.290 Ft. A további felmerülő költségek azonosak az EU-n belülről behozott autókéval.

Mi az E-rendszám?

A honosítás negatívuma, hogy hónapokig elhúzódhat, így hazai rendszám és forgalmi hiányában nem használhatjuk az autónkat. Ám erre is van megoldás, méghozzá az E-rendszám, amit a tulajdonos fél éves időtartamra kiválthat, ez biztosítja számunkra az ideiglenes forgalomban tartást a honosítás ideje alatt. Az E-rendszámmal kizárólag belföldön közlekedhetünk, valamint azt is fontos észben tartanunk, hogy E-rendszámot csak azok igényelhetnek, akik érvényes műszaki vizsgával rendelkeznek Magyarországon. A rendszám kézhez vételével az ideiglenes forgalomban tartási engedélyt is megkapjuk, ami nem hosszabbítható meg a fél év letelte után. Időközben, ha lezajlott a származás-ellenőrzés, folytatódhatnak a korábban már bemutatott honosítási eljárás.

Oszd meg másokkal

A következő cikkek érdekelhetnek