Kötelező biztosítás párhuzamos üzemeltetés esetén: ezt érdemes tudni

2021. július 30.

Kell-e kötelező biztosítás elektromos kerékpárra?

Az elektromos kerékpár kötelező biztosítása évek óta számos szakmai vitát vált ki nemcsak hazánkban, de Európa-szerte is. Mivel az állami támogatásnak köszönhetően egyre többen választják a közlekedésnek ezt a kényelmes, környezetbarát formáját, fontos tisztázni, hogy pontosan milyen szabályok vonatkoznak az e-biciklire. Nézzük!

Miért ilyen bonyolult kérdés az elektromos kerékpár kötelező biztosítása?

Ahhoz, hogy megértsük, miért ilyen komplex kérdés az elektromos kerékpár KGFB-je, egy kicsit el kell mélyülnünk a KRESZ-ben, amely pontosan előírja, hogy mikor minősül egy jármű kerékpárnak. Hivatalosan a kétkerekű, emberi erő által hajtott jármű számít kerékpárnak, azzal a kiegészítéssel, hogy a működést egy legfeljebb 300 W teljesítményű motor segítheti. Ezen a ponton válik bonyolulttá a dolog: képbe kerül ugyanis a „segédmotoros kerékpár” kifejezés, amely alatt eddig főleg a robogókat értettük. De vajon hogyan tudjuk eldönteni, hogy a kiszemelt elektromos bicikli hagyományos vagy segédmotoros kerékpárnak minősül?

Mikortól számít segédmotoros kerékpárnak az e-bicikli?

Szerencsére viszonylag egyszerűen megállapítható, hogy egy adott típusú pedelec milyen járműnek minősül. Amennyiben a motor kizárólag a pedállal való hajtás rásegítésére szolgál, és a teljesítménye nem haladja meg a 300 wattot, sebessége pedig a 25 km/h-t, hagyományos kerékpárról van szó. Abban az esetben viszont, ha a motor pedálozás nélkül is képes önállóan hajtani a járművet, illetve, ha a kerékpár rendelkezik a pedáltól független kapcsolóval – például gázkarral –, egyértelműen segédmotoros kerékpárról beszélünk. Fontos, hogy a segédmotoros kerékpárok a jelenlegi szabályozás értelmében csak vezetői engedéllyel, szükséges védőfelszereléssel (bukósisak), és érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással vehetnek részt a forgalomban. Az állami támogatás természetesen csak olyan e-biciklikre vehető igénybe, amelyek nem minősülnek segédmotoros kerékpárnak.

Évek óta tartanak a viták az EU-ban

2018-ban nagy felháborodást okozott civil és iparági körökben az az EU-s tervezet, amely minden motorral működő járművet gépjárműként kezelt volna, így ezek számára is előírta volna a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás megkötését. A változás az elektromos kerékpárokat is érintette volna, így jelentős tiltakozáshullám indult, amelynek hatására évekig tartó tárgyalás vette kezdetét. A tiltakozás, úgy tűnik, sikeres volt: 2021 júniusában az Európai Tanács és az Európai Parlament bejelentette, hogy az elektromos kerékpárok egyelőre mentesülnek a biztosítási kötelezettség alól. A döntés a hivatalos jóváhagyás folyamatát követően lép majd hatályba, a vonatkozó szabályokat pedig a hatályba lépést követő 2 év elteltével alkalmazzák majd. Ne feledjük, hogy a hazai KRESZ értelmében csak a segédmotoros kerékpárnak nem minősülő pedelecek mentesülnek a kötelező biztosítás megfizetése alól, így, ha e-kerékpár vásárlását tervezzük, ezt mindenképp vegyük figyelembe!

Kényelmes és zöld megoldás

Az elektromos kerékpárok hazánkban is egyre népszerűbbek, hiszen a motoros rásegítés miatt a hagyományos kerékpározásnál kényelmesebb, kevésbé fárasztó, ugyanakkor környezetbarát alternatívát biztosítanak az autós közlekedésre. A segédmotoros kerékpárnak nem minősülő pedelecekre jelenleg ugyanazok a KRESZ-szabályok vonatkoznak, amelyek a hagyományos kerékpárokra is, így ezekhez is csatlakoztathatunk utánfutót, szállíthatunk utast és használhatjuk a kerékpárutakat.

Oszd meg másokkal

A következő cikkek érdekelhetnek