Kötelező biztosítás párhuzamos üzemeltetés esetén: ezt érdemes tudni

2021. január 28.

Kátyúkár: ki a felelős a károkért?

A téli hónapokban kialakuló kátyúk autósok százezreinek okoznak napi bosszúságot: az eleve elöregedett úthálózat a hideg időjárás következtében tovább sérül, így újabb és újabb úthibák jelennek meg. Ha belefutunk egy mélyebb kátyúba, annak könnyedén kátyúkár lehet a vége, ilyenkor pedig felmerülhet, hogy ki a felelős a keletkezett károkért. Cikkünkben megválaszoljuk!

Mi pontosan a kátyú, és miért van ennyi belőlük?

A kátyú olyan útkárosodást jelent, amely a forgalmi igénybevétel és a környezeti hatások nyomán jött létre, és az útszerkezet bomlásával jár. Kátyúnak nevezünk minden olyan, körülhatárolható folytonossági hiányt – tehát lyukat –, amely legfeljebb 20 négyzetméter területű, nehezíti az út használatát, növeli a balesetveszélyt, rontja az utazás kényelmét, valamint fokozottan igénybe veszi a járműveket. Hazánk úthálózata az autópályákat leszámítva rendkívül elöregedett, az utak átlagos életkora 40 év. Szintén problémát okoz, hogy az utak nagyobb teherbírásnak vannak kitéve, mint amire a tervezéskor számítottak, a csapadékos, hideg időjárás pedig az elhasználódott utakon könnyedén alakít ki különböző úthibákat, így kátyúkat is.

Hogyan zajlik a kátyúkár bejelentése?

Ha pórul jártunk, és kárunk keletkezett, miután belehajtottunk egy kátyúba, fontos, hogy nagyon alaposan dokumentáljuk a történteket. A baleset körülményeinek pontos tisztázására és helyszíni jegyzőkönyveztetésére, a későbbi sikeres kárigény-érvényesítés érdekében (ha rendelkezünk CASCO vagy kötelező biztosítás mellé köthető kiegészítő biztosítással), minden esetben hívjunk rendőrt, hogy rendőrségi jegyzőkönyv készülhessen az esetről. Rögzítsünk információkat a kátyú pontos helyéről, az okozott kár mértékéről, és ha van rá lehetőségünk, minden részletet (útszakasz, kátyú, sérült jármű, sérülés, sérült alkatrész) dokumentáljunk fotókkal is. Ezt követően meg kell tudnunk, hogy az út, amelyen a káreset történt, pontosan kinek a kezelésébe tartozik. Ez némiképp bonyolult lehet, ugyanis hazánkban nem egységes a közútkezelő hálózat, gyakran egy adott városon belül is változik, hogy ki a felelős a keletkezett károkért. A Magyar Közút Nonprofit Kft. felel a legtöbb hazai autópályáért, a településeket összekötő fő- és mellékutakért, illetve egyes településeken átvezető útszakaszokért is. A települések határain belül eső utak jelentős részét a helyi önkormányzat kezeli, a fővárosban pedig a fő- és tömegközlekedési útvonalakért a Budapest Közút Zrt., a többi útért pedig a kerületi önkormányzatok felelnek. A kár tényét minden esetben az adott útszakasz kezelőjének kell jeleznünk, és a mi feladatunk az is, hogy bizonyítsuk a baleset tényét – többek között ezért is fontos a rendőrségi jegyzőkönyv. Ezt követően megindul a kárrendezési folyamat, amely ideális esetben a kártérítés megfizetésével zárul.

Kátyúbiztosítás, kátyúgarancia: mik a lehetőségek?

Mivel a leggyakoribb kátyúkár a defekt, számos gumiszerviz és –gyártó biztosít kátyúgaranciát, amely bizonyos márkájú gumiabroncsok esetén a megadott határidőn belül ingyenes cserelehetőséget biztosít a sérült abroncsra. Rendkívül hasznos a kátyúbiztosítás is, amely nemcsak a gumiabroncsok cseréjét, de akár a súlyosabb károkat is megtérítheti, így akkor sem maradunk hoppon, ha esetleg nincs CASCO biztosításunk. A kátyúbiztosítás éves díja jellemzően igen alacsony, és bármilyen kötelező biztosítás mellé megköthetjük, akár egyszerűen, online is . A biztosítás további előnye, hogy kár esetén a biztosító segítséget nyújt a kárhelyszín szerint illetékes útkezelő azonosításában és vállalja, hogy a bejelentési kötelezettségét és a hozzá beérkező bejelentéseket határidőre továbbítja a kárhelyszín szerint illetékes útkezelő felé. A biztosító ráadásul megelőlegezi nekünk a kártérítés összegét, így amellett, hogy nem nekünk kell kinyomoznunk, melyik az illetékes útkezelő, a hosszas kártérítési eljárást sem kell kivárnunk.

Oszd meg másokkal

A következő cikkek érdekelhetnek