Kérdése van? Válaszolunk.

Növekszik a poggyászkárok száma

2015.08.01

Nyári szezonban, amikor rengeteg ember utazik, megugrik a poggyászkárok száma. Jellemzően repülős utak esetén fordulnak elő, de autós utazás esetén is érhet bennünket veszteség poggyászunkat illetően. Összefoglaljuk, hogyan segíthet ilyen esetekben egy utasbiztosítás, és mit kell tennünk.

Előfordul, hogy a légitársaság rossz gépbe vagy egyáltalán nem pakolja be a poggyászt, így esetenként 1-2 napig is nélkülöznünk kell poggyászunkat, ami szükségessé teszi bizonyos használati cikkek (pl. ruha, cipő, tisztálkodási cikkek) beszerzését. Ebben a helyzetben azok az utasbiztosítási termékek jelentenek segítséget, amelyek tartalmaznak poggyászkésedelem szolgáltatást, ugyanis a késedelem miatt szükségessé vált cikkek vásárlási összegét, részben vagy egészben ennek terhére lehet megtéríttetni a biztosítóval. Egyes biztosítók csak a legszükségesebb használati cikkek térítését vállalják, más a késedelmes poggyászkiadással összefüggően felmerült szükséges költségeket is téríti, értendő ez alatt pl. a várakozás során felmerülő ellátás, elszállásolás, vagy szükséges szállítás, esetleg tisztító költségei is.

A legtöbb biztosító bizonyos késedelmi időtől szolgáltat (ez átlagosan 6 órás késedelmet jelent), de van olyan termék is, amely esetében a szolgáltatás nyújtása nincs időhöz kötve. Valamennyi biztosító esetében igaz, hogy poggyászkésedelem esetén jegyzőkönyvet kell felvetetni a repülőtársasággal, majd később az esetleges kiszállítás időpontjáról is, ugyanis a biztosító részére ezekkel a dokumentumokkal igazolható a késedelem ténye. A szükségessé vált használati cikkek, az ellátás, elszállásolás stb. költségeinek igazolása érdekében valamennyi kiadásunkat igazoló blokkot meg kell őrizni, mert a kár benyújtásakor ezek másolatát is meg kell küldeni a biztosítónak.

Poggyászunkat érheti lopás és rablás is, ezekben az esetekben a biztosító kártérítéséhez elengedhetetlen a rendőrségi jegyzőkönyv megléte. Fontos, hogy a jegyzőkönyv pontosan tartalmazza veszteségünket, ugyanis ami nem szerepel a rendőrségi jegyzőkönyvben, azt nem fogja megtéríteni a biztosító. Gépjárműből történő poggyász eltulajdonítását jellemzően akkor fizetik meg, amennyiben az eltulajdonított tárgy zárt, nem látható helyen volt (zárható kesztyűtartó, fedett csomagtartó). Azonban ezzel kapcsolatban is eltérőek a szabályok, ezért ha autóval indulunk útnak, érdemes figyelembe venni pár szempontot. Az egyik talán leglényegesebb szempont, hogy a gépjármű csomagteréből eltulajdonított poggyászra nem minden utasbiztosítási termék nyújt fedezetet. Csomagtéren zárt és beláthatóság ellen védett csomagtartót értünk, és ne feledjük, hogy nem minősül beláthatóság elleni védelemnek a sötétített ablakfólia, vagy a csomagok letakarása. Korlátozásként találkozhatunk olyan szabállyal is, hogy gépkocsiból történő lopásnak csak a 6.00 és 21.00 óra között történt lopás minősül (kivéve, ha a gépjármű őrzött parkolóban volt). A tetőboxból eltulajdonított poggyászra csak alig pár utasbiztosítás nyújt fedezetet, így akinek ez fontos szempont, körültekintően válasszon az ajánlatok közül.

A repülés közben bekövetkező lopást, rablást ugyancsak dokumentumokkal kell igazolni. Ez jelenti egyrészt a jegyzőkönyvet, másrészt kárbejelentéskor tételesen fel kell sorolni az eltűnt tárgyakat, azok vásárlási dátumával és értékével együtt. Előfordulhat, hogy poggyászunk nem a repülőn tűnik el, hanem a szállodából tulajdonítják el. Mindenképp tegyünk rendőrségi feljelentést, mert a kárbejelentéshez ebben az esetben is elengedhetetlen a jegyzőkönyv. Ha eltűnik poggyászunk, érdemes felhívni a biztosító segélyszolgálatát, mert hasznos tanácsokkal tudnak segítségünkre lenni a szükséges tennivalók tekintetében.

A megfelelő ajánlat keresése közben mindeképp nézzük meg, hogy az adott biztosító milyen térítési limitet ad az útipoggyász értékének térítésére. Érdemes figyelembe venni a tárgykategóriánkénti limitet is, mert ha az pl. 50.000 forintban van maximalizálva, akkor az ennél többet érő tárgyunkra akkor sem fognak magasabb összeget téríteni, ha egyébként a kárösszeg nem lépi túl az útipoggyász maximális térítési limitjét. A műszaki cikkek tekintetében is legyünk tudatosak, mert elég nagy különbségek vannak abban, hogy melyik biztosító milyen műszaki cikkre vállal fedezetet. A notebook és a mobiltelefon viszonylag kevés utasbiztosítási termékben fedezett, így érdemes ezt a szűrő opciót használni a Netrisk utasbiztosítási oldalán, ha ezen tárgyainkra is szeretnénk fedezetet kapni. Különösen figyeljünk oda arra, hogy egyes biztosítók csak akkor térítik meg az ezen tárgyak lopásából, rablásából eredő kárainkat, amennyiben azok kézipoggyászban voltak szállítva. Tehát a feladott bőröndünkben elhelyezett műszaki cikkben ért veszteségünket nem fogja enyhíteni a biztosító. Ha mégis abban akarjuk szállítani, akkor olyan utasbiztosítási terméket válasszunk, amelyben a műszaki cikk feladott poggyászban történő szállítása nem szerepel a kizárások között, vagy nem tartalmaz olyan kikötést, hogy csak kézipoggyászként szállítottra jár a térítés.

A reptéri rakodók sokszor nem kímélik a csomagokat, így bőröndünket kerék, esetleg fogantyú nélkül kaphatjuk vissza leszállás után. Különösen igaz ez akkor, ha átszálással utazunk, ugyanis nagyobb az esély bőröndünk sérélüsére. Ha megfelelő utasbiztosítást választottunk, és a repülőtéren jegyzőkönyvet sem felejtettünk el felvetetni, akkor hazaérkezésünk után lehetőség van a javíttatás költségét megtéríttetnünk.

Hasznosnak tartja ezt a cikket?
 

A www.netrisk.hu olyan biztosítási szerződések értékesítését végző internetes összehasonlító felület, amely a szerződések összehasonlításán túl az ügyfél által kiválasztott biztosítási szerződés megkötésének kezdeményezésére is alkalmas. Az oldalon kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb), autós kiegészítő biztosítás, casco (személygépjárműre és tehergépjárműre 3,5 tonna össztömegig), lakásbiztosítás, utasbiztosítás és útlemondási biztosítás köthető. Tájékoztatjuk, hogy az összehasonlító funkció nem alkalmas az összetett, bonyolult vagy az átlagostól eltérő egyedi kockázatokat lefedő biztosítási fedezetek és szolgáltatások ajánlására. Az oldal a kgfb termék kivételével nem hasonlítja össze a piacon elérhető összes biztosítási szerződést. Egyedi igényekre, kockázatokra irányuló biztosításokkal kapcsolatban kérjük keresse telefonos ügyfélszolgálatunkat. Vállalkozói vagyon-, felelősség- és csoportos biztosításokra vonatkozó igényét a Netrisk Agent szolgáltatásunk keretében online is jelezheti.

A www.netrisk.hu weboldalt a Netrisk.hu Első Online Biztosítási Alkusz Zrt. (rövidített neve: Netrisk.hu Zrt.) üzemelteti, független biztosításközvetítői tevékenységért maga felel, az esetlegesen okozott kárért vagy sérelemdíjért szakmai felelősségbiztosítója, a Generali Biztosító Zrt. áll helyt. Az üzemeltetőről további információt a Rólunk menüpontban talál. A weboldal használatával Ön elfogadja a Felhasználási Feltételekben foglalt valamennyi feltételt.

A www.netrisk.hu oldalon az üzemeltető a biztosításközvetítésen túl egyéb más tevékenységet (pénzügyi szolgáltatások hirdetése, pénzpiaci többes ügynöki tevékenység, távközlési szolgáltatások közvetítése) is végez.