Kötelező biztosítás párhuzamos üzemeltetés esetén: ezt érdemes tudni

2020. március 18.

Koronavírus és utasbiztosítás: mit kell tudnom, mielőtt elutazom?

Európában és világszerte is fokozódik az egészségügyi intézkedések száma a koronavírus-világjárvánnyal kapcsolatban, amelyek a külföldi utazásokat is érintik. A Magyar Biztosítók Szövetsége részletes tájékoztatót adott ki az utasbiztosításokkal kapcsolatban – vegyünk sorra néhány fontos kérdést!

Nem merek elutazni, milyen kártérítésre számíthatok?

Amennyiben lefoglalt külföldi utazásunk van, azonban nem kívánunk elutazni, mert tartunk az esetleges megfertőződéstől vagy karanténtól, a MABISZ tájékoztatása szerint nem számíthatunk a költségeink visszatérítésére, ugyanis ez önmagában nem minősül biztosítási eseménynek. Abban az esetben, ha rendelkezünk útlemondás biztosítással, többféle forgatókönyv is szóba jöhet, azonban mivel ezek a biztosítások rendszerint szigorú feltételekhez kötik a károk megtérítését (pl. a biztosított vagy közeli hozzátartozójának betegsége, nagyobb kárú betörés, rablás, várandósság, stb.), önmagában a járványtól való félelem esetén nem számíthatunk kártérítésre. A rendkívüli helyzetre való tekintettel ugyanakkor a biztosítók méltányosságból dönthetnek a károk vagy az útlemondás biztosítás árának megtérítése mellett, ezekről azonban érdemes az adott biztosítónál érdeklődni. Ha úgy döntünk, hogy nem utazunk, és már rendelkezünk kifizetett utasbiztosítással, a szerződés kockázatba lépése előtt bármikor lemondhatjuk azt, és jogosultak vagyunk a szolgáltatás teljes árának visszatérítésére – fontos azonban, hogy ezt feltétlenül tegyük meg a kockázatviselés kezdete, tehát a tervezett utazás első napja előtt! Ha az utasbiztosításunk tartalmaz úgynevezett sztornó szolgáltatást, ne feledjük, hogy a biztosítási szolgáltatás lemondásával egyúttal a sztornó szolgáltatásról is lemondunk – ennek a részleteit mindenképp ellenőrizzük a kötvényen, vagy kérdés esetén vegyük fel a kapcsolatot a biztosítónkkal.

Érvényes-e az utasbiztosításom, ha utazásra nem javasolt térségbe mennék?

Utazás előtt feltétlenül érdemes tájékozódni a Külgazdasági- és Külügyminisztérium által utazásra nem javasolt térségekről , a koronavírus-járvány miatt ugyanis akár napról napra is változhat az érintett térségek listája. Abban az esetben, ha az úti célunk az utazás napján szerepel ezen a listán, az utasbiztosítás nem nyújt fedezetet a koronavírus-fertőzés kapcsán felmerülő kárigények vonatkozásában. Amennyiben ezeken a területeken nem koronavírussal, hanem egyéb káreseménnyel kapcsolatban merül fel kárigényünk (például baleset vagy poggyászkár), a biztosítók eltérő szolgáltatásokat nyújthatnak, így utazás előtt feltétlenül érdemes több különböző biztosító ajánlatát is összehasonlítani . Fontos részlet, hogy a Minisztérium kétféle kockázatot különböztet meg, a fenti rendelkezések pedig az I. kategóriába sorolt, utazásra nem javasolt területekre vonatkoznak – a II. kategória a fokozott biztonsági kockázatot rejtő országokra és térségekre vonatkozik, melyek kapcsán a biztosítók rendszerint nem korlátozzák a szolgáltatásukat, bár javasolják, hogy az ügyfelek körültekintően válasszák meg az úti céljukat. Előfordulhat, hogy a Minisztérium az utazásunk alatt minősíti utazásra nem javasolt térségnek a helyszínt, ahol éppen tartózkodunk: ebben az esetben a koronavírus kapcsán felmerülő kárigényeket megtérítik a biztosítók.

Külföldön ragadtam, mi lesz az utasbiztosításommal?

Ha külföldi utazásunk során a helyi hatóságok elrendelik a kiutazási karantént, vagy járványügyi elkülönítés alá kerülünk, pusztán a karanténba kerülés ténye nem jelent szolgáltatási kötelezettséget a biztosító részéről, tehát a biztosító ilyenkor nem téríti meg a meghosszabbított szállodai tartózkodás vagy a hazautazás többletköltségét. Ha azonban a koronavírus miatt sürgősségi orvosi ellátásra szorulunk, fennáll a biztosító szolgáltatási kötelezettsége. Amennyiben az utazásunk során elrendelt karantén miatt nem tudunk visszautazni Magyarországra a biztosítás érvényessége alatt, vegyük fel a kapcsolatot a biztosítónkkal, amely egyéni gyakorlata szerint intézkedhet a biztosítás meghosszabbításával kapcsolatban.

Hova forduljak, ha további kérdésem van?

A fenti tájékoztatás természetesen nem teljes körű, hiszen a vonatkozó szabályzások folyamatosan változnak, az utasbiztosítási szolgáltatások részletes feltételei pedig szolgáltatónként és ajánlatonként eltérnek. Amennyiben szeretne többet tudni a témáról, érdemes felkeresni a MABISZ vonatkozó aloldalát , vagy az egyes biztosítók telefonos ügyfélszolgálatán érdeklődni.

Oszd meg másokkal

A következő cikkek érdekelhetnek