Vakok, gyengénlátók számára

Kedves Ügyfeleink!

Személyes ügyfélszolgálatunk a járványügyi veszélyhelyzet elmúltával július 1-től újra elérhető! Továbbra is lehetőség van a teljeskörű telefonos ügyintézésre is. Forduljon hozzánk bizalommal a +36 303440100 vagy a +36 14133480-as telefonszámon, vagy jöjjön hozzánk személyesen!

Kérdése van? Válaszolunk.

Eladnám a lakásomat, mire figyeljek?

2020.06.23

Életünk egyik legfontosabb lépése, amikor eldöntjük, hogy eladjuk a jelenlegi lakásunkat, ez a folyamat pedig rengeteg adminisztrációs lépéssel jár, amelyre laikusként gyakran nehéz felkészülni. Cikkünkben sorra vettük azokat a teendőket, melyek lakáseladás esetén várnak ránk, így felkészülten hozhatjuk meg ezt a fontos döntést!

1. Határozzuk meg a kiköltözés dátumát!

Az, hogy mikor tudjuk átadni a lakásunkat a következő tulajdonosnak, számos tényezőt befolyásol, és az ár megállapításakor is figyelembe kell vennünk. Ugyanígy gondoljuk át, hogy melyek azok a bútorok és háztartási gépek, melyeket magunkkal vinnénk a következő otthonunkba.

2. Döntsük el, hogy igénybe vesszük-e ingatlanközvetítő segítségét!

Csak rajtunk múlik, hogy mi szeretnénk-e gondoskodni az eladásról, vagy szakértő segítségét vesszük igénybe. Utóbbi esetben várhatóan gyorsabban elkel az ingatlan, azonban ne feledjük, hogy az ingatlanközvetítő szolgáltatása költségekkel jár, viszont sok terhet levesz a vállunkról. A döntéskor vegyük figyelembe azt is, hogy van-e időnk és energiánk az érdeklődőkkel való kapcsolattartásra, vagy inkább másra bíznánk ezt a feladatot.

3. Gondoljuk át, hogy megéri-e a felújítás!

Mielőtt megszabnánk az árat, kritikus szemmel nézzünk körbe az ingatlanban, vagy akár kérjük meg erre egy ismerősünket. Mérjük fel, hogy van-e a lakásban olyan esztétikai hiba vagy meghibásodás, ami elvenné az érdeklődők kedvét, és döntsük el, hogy szeretnénk-e költeni ezeknek a helyreállítására, vagy ezeket már az új tulajdonosra bízzuk. Azzal mindenesetre számoljunk, hogy egy omladozó vakolat, egy több helyen töredezett, penészes csempe, vagy egy gondozatlan kert már a hirdetésben sem kelt túl jó benyomást, és a vételárat is befolyásolhatja.

Intézze online! Lakásbiztosítás ajánlatok összehasonlítása egyszerűen, online a Netrisk.hu-n

4. Határozzuk meg az árat!

Az ár meghatározásakor számos tényezőt kell figyelembe vennünk: ellenőrizzük, hogy a környékünkön mi az átlagos négyzetméterár, és vegyük figyelembe az ingatlan állapotát, elhelyezkedését, társasház esetén az épület állapotát, típusát (panel, tégla), valamint a kert vagy erkély méretét is. Gondoljunk arra is, hogy mennyire sürgős a költözés, ugyanis jellemzően minél rövidebb idő alatt szeretnénk túladni az ingatlanon, annál alacsonyabb irányárban kell gondolkodnunk.

5. Adjunk fel egy igényes hirdetést!

Amennyiben úgy döntöttünk, hogy mi magunk vesszük kézbe az eladási folyamatot, össze kell állítanunk egy igényes hirdetést. Készítsünk, vagy készíttessünk néhány előnyös fotót a lakásról nappali fényben, amiken egyértelműen látszanak a helyiségek, a kert vagy erkély, a kilátás és a külső homlokzat. Ezzel már előnyből indulunk, azonban ugyanilyen fontos az igényesen megszerkesztett szöveg is: törekedjünk a helyesírási hibáktól mentes, rövid, de részletes leírásra, melyben kitérünk a lakás méretére, típusára, állapotára, társasház esetén a közös költség díjára, a fűtés típusára, valamint a lakás esetleges felszereltségére (bútorok, háztartási gépek, klíma) is.

6. Ne mondjuk fel a lakásbiztosítást!

Bár érthető, ha költözködés előtt szeretnénk csökkenteni a kiadásainkat, de a kiköltözésig ne a lakásbiztosítás díján spóroljunk. Murphy sajnos egy fontos élethelyzetben sem kímél meg minket, így elképzelhető, hogy pont az eladást megelőzően történik olyan káreset, amelynek a helyreállítása önerőből jelentős költség lenne. Ne feledjük, hogy a lakáshirdetésekkel nem csak jó szándékú érdeklődők találkoznak, így fontos, hogy az ingatlan eladásáig megfelelő lakásbiztosítással védjük azt egy esetleges betörés ellen.

7. Rendezzük a vonatkozó költségeket!

A lakás vagy ház eladása előtt fontos, hogy minden tartozásunkat rendezzük, és ezekről beszerezzük a szükséges igazolásokat. Amennyiben nem rendelkezünk tíz évesnél frissebb energetikai tanúsítvánnyal, vagy a legutóbbi tanúsítvány kézhez vétele óta felújítottuk az ingatlant, be kell szereznünk ezt a dokumentumot. Az adásvétel lezárultáig rendeznünk kell minden közüzemi díjat, ezekről pedig be kell szereznünk az adott szolgáltató igazolásait. Társasház esetén ugyanez vonatkozik a közös költségre is, az igazolás kiállítása ebben az esetben a közös képviselő feladata. Amennyiben az ingatlan jelzáloggal terhelt, ennek a töröltetése is a mi feladatunk, és ha a lakásnak van haszonélvezője, gondoskodnunk kell a haszonélvezeti jog törléséről is. Ha az ingatlant a megvásárlástól számított 5 éven belül adnánk el, személyi jövedelemadót kell fizetnünk utána, melynek mértéke számos tényezőtől függ – ezzel kapcsolatban a NAV vonatkozó szabályzása az irányadó.

Hasznosnak tartja ezt a cikket?
Szerző: Netrisk.hu