2025-től váltana kötelezőt? KGFB kampányos kalkulátorunk november 5-től elérhető!

4

Nap

3

Óra

59

Perc

48

Másodperc

Kötelező biztosítás párhuzamos üzemeltetés esetén: ezt érdemes tudni

2020. november 3.

Totálkáros lett a kocsi, mi a teendő?

Megesik, hogy egy balesetet nem úszunk meg egy koccanással, és bár a személyi sérülésnél kétségkívül szerencsésebb kimenetel a gépjármű sérülése, valljuk be, kevesen örülünk egy totálkárnak. Cikkünkből kiderül, hogy mi a különbség a műszaki és a gazdasági totálkár között, hogyan térít a biztosító ilyen esetben, és mi lesz az autónkkal!

Mit jelent a totálkár?

Bár magát a kifejezést sokszor hallhatjuk, gyakran nem vagyunk tisztában a totálkár pontos jelentésével. A totálkárnak több fajtáját különböztethetjük meg, azonban összességében elmondható, hogy a gépjármű olyan mértékű károsodását nevezzük totálkárnak, amelynek a helyreállítása nem lehetséges, vagy nem gazdaságos.

Mi a gazdasági totálkár?

A vonatkozó törvény szerint, amennyiben a káresemény következtében sérült jármű javíttatási költségei (ide sorolva a kár elhárításával kapcsolatos költségeket is) meghaladják a gépjármű károsodás időpontjában fennálló forgalmi értékének maradványértékkel (roncsértékkel) csökkentett összegét, gazdaságilag nem indokolható a javíttatás. Mit jelent ez a gyakorlatban? Röviden, ha a balesetben sérült járművet az aktuális értékéhez képest drágább lenne helyreállítani, gazdasági totálkárról beszélünk.

Közeleg az évforduló? Kössön online! KGFB ajánlatok sorban állás nélkül a Netrisk.hu-n!

Mi a műszaki totálkár?

Ha a jármű olyan mértékben károsodott, hogy annak helyreállítása nem lehetséges, esetleg olyan, alapvető alkatrész sérült, amelynek biztonságos üzemeltetése javítás után sem garantált, műszaki totálkárról van szó. Ebben az esetben természetesen nem lehetséges a jármű javítása.

Hogyan térít a biztosító totálkár esetén?

Egy kis szerencse a szerencsétlenségben, hogy totálkár esetén támaszkodhatunk a károkozó kötelező gépjármű-felelősségbiztosítására, azonban jó tudni, hogy mind gazdasági, mind műszaki totálkár esetén a biztosító jellemzően az autó maradványértékkel csökkentett forgalmi értéket veszi alapul. Más a helyzet, ha rendelkezünk casco biztosítással is, az esetleges javítást ugyanis kérhetjük a casco terhére is. Sok esetben hasznos, hogy kifejezetten totálkárra is köthetünk casco biztosítást, ha a teljes körű cascót valamilyen okból nem szeretnénk megkötni.

Mik a lehetőségeink totálkár után?

Egy gazdasági totálkáros gépjárművel kapcsolatban kétféle választási lehetőségünk van: az egyik, hogy megjavíttatjuk az autónkat. Ezt a lehetőséget többféle szempont (a károsodás mértéke, a biztosító által megítélt összeg, a jármű életkora, stb.) figyelembevételével érdemes mérlegelni, szakember véleményét azonban minden esetben kérjük ki. A másik lehetőség, hogy eladjuk a sérült járművet – ha ezt mi valamilyen okból nem tudjuk, vagy nem szeretnénk megtenni, a legtöbb biztosító vállalja a roncs értékesítését. Ha a sérült autónk javítása mellett döntünk, és a feladattal egy márkaszervizt bíznánk meg, előfordulhat, hogy olyan magas ajánlatot kapunk, ami alapján a biztosító gazdasági totálkárosnak minősíti az autót. Ebben az esetben, ha mégis ragaszkodnánk a javításhoz, érdemes felvenni a kapcsolatot a biztosítóval, és kérni egy maximált ajánlatot – ez azt jelenti, hogy a biztosító megadja azt a maximális összeget, amelyet javítás esetén még kifizetne a szerviznek. Ezzel az ajánlattal ismét felkereshetjük a szervizt – sőt, akár egyszerre többet is –, ahol eldönthetik, hogy bizonyos kompromisszumokkal (pl. sérült elemek javítása csere helyett) tudják-e vállalni a javítást a biztosító által megadott áron.

Mi legyen a roncs sorsa?

Amennyiben a jármű megsemmisült, vagy olyan mértékben károsodott, hogy már nem szeretnénk megjavíttatni, dönthetünk úgy, hogy az autót kivonatjuk a forgalomból. Ne feledjük, hogy az autóroncsot csak 10 napig tárolhatjuk közterületen, ezt követően a közterület-felügyelet elszállíttathatja azt, a szállítás és őrzés költségeit pedig behajthatja rajtunk. Miután lezárult a kárrendezési folyamat, első lépésként vegyük fel a kapcsolatot egy megbízható autóbontóval, akik szükség esetén gondoskodnak a szállításról is, majd az általuk kiállított hiteles igazolással felkereshetünk egy kormányablakot, ahol a rendszám leadásával kivonják a roncsot a forgalomból. Ebben az esetben a hatályos KGFB-szerződésünk érdekmúlással megszűnik – jó tudni, hogy érdekmúlás esetén az aktuális bonus besorolásunk átvihető a következő szerződésre, így új gépjármű vásárlásakor nem kerülünk vissza az „A00” alapbesorolásba.

Oszd meg másokkal

A következő cikkek érdekelhetnek