2025-től váltana kötelezőt? KGFB kampányos kalkulátorunk november 5-től elérhető!
Nap
Óra
Perc
Másodperc
• 2021. március 17.
Balesetet okoztam, mire számíthatok?
Hiába vezetünk körültekintően, és reménykedünk abban, hogy velünk nem történhet ilyesmi, sajnos bárkivel előfordulhat, hogy közúti balesetet okoz. Ez minden érintett félnek komoly stresszhelyzet, így jobb előre felkészülni, és tudni, hogy mire számíthatunk ilyen esetben – cikkünkben ebben segítünk!
Mi az első teendő, miután balesetet okoztam?
Legyen szó akár kisebb, akár súlyosabb közlekedési balesetről, a helyzet váratlansága és a jelentős stressz miatt megesik, hogy ütközést követően nem tudunk józanul gondolkodni – néhány alapvető teendőre azonban még egy ilyen szituációban is jó odafigyelni. Természetesen minden baleset után az első és legfontosabb teendő az emberi élet védelme, így ha tehetjük, szálljunk ki az autóból, és győződjünk meg arról, hogy senki sincs életveszélyben. Személyi sérülés esetén értesítsük azonnal a mentőket és a rendőrséget, nagyobb akadály, szivárgó üzemanyag vagy más veszély esetén pedig a tűzoltókat is. Ha nincs személyi sérülés, gondoskodjunk arról, hogy a lehető legkisebb mértékben tartsuk fel a forgalmat, és helyezzünk ki elakadásjelző háromszöget. Ha egyértelmű, hogy mi okoztuk a balesetet, nem szükséges feltétlenül rendőrt hívnunk, azonban ha a felelős személye kérdéses, vagy a balesetben külföldi jármű is részt vett, fontos, hogy értesítsük a hatóságokat, és készüljön rendőrségi jegyzőkönyv. A balesetet követően – ha személyi sérülés ezt nem akadályozza – mindenképpen dokumentáljuk fotókkal a helyszínt, valamint a balesetben részt vett járművek helyzetét és sérüléseit. Ugyanilyen fontos a baleseti bejelentő pontos kitöltése , amelyen hivatalosan is rögzítjük a baleset körülményeit.
Milyen büntetésre számíthatok?
Egy baleset okozásának természetesen számos jogi és anyagi következménye lehet, amelynek mértéke függ a baleset súlyosságától. Ha kisebb koccanás, vagy személyi sérüléssel nem járó baleset történt, amelyhez nem kellett rendőrt hívnunk, a kárrendezés a saját kötelező biztosításunk terhére történik. A 8 napon belül gyógyuló személyi sérüléssel járó baleset okozása szabálysértésnek minősül, amelynek következtében főként pénzbírságra és a vezetéstől való ideiglenes eltiltásra számíthatunk. Az ennél súlyosabb sérülés okozása sajnos már büntetőjogi kategória, így súlyos esetben a pénzbírság és a vezetéstől való eltiltás mellett akár felfüggesztett vagy letöltendő szabadságvesztésre is ítélhetnek minket. Egyes esetekben, ha elismerjük a vétkességünket, és meg tudunk egyezni a sértettel, lehetőség van úgynevezett jóvátételre, amely jellemzően egy egyszeri pénzösszeg megfizetését jelenti a sértett felé. Ebben az esetben a büntetőeljárás megszűnik, és tovább használhatjuk a jogosítványunkat, azonban jó tudni, hogy erre jellemzően csak enyhébb sérülések esetén kerül sor. Jóvátétel fizetésére természetesen súlyosabb kimenetelű baleset bekövetkezésekor is van lehetőség, azonban ebben az esetben nem számíthatunk a büntetőeljárás megszüntetésére.
Mi történik, ha nem ismerem el a felelősségemet?
Abban az esetben, ha a balesetben érintett felek nem tudnak megegyezni a károkozó személyével kapcsolatban, lehetőség van arra, hogy a kék-sárga baleseti bejelentőn eltérő véleményeket fogalmazzanak meg. Ilyenkor feltétlenül szükség van a rendőrség bevonására is, akik felmérik a helyszínt, és rendőrségi jegyzőkönyvet készítenek az esetről. Érdemes tudni, hogy ha egyik fél sem ismeri el a felelősségét, lényegesen hosszabb és bonyolultabb eljárásra számíthatunk tanúk és szakértők bevonásával, valamint a kárrendezési folyamat is elhúzódhat, így mindkét fél érdeke, hogy minél előbb sikerüljön megegyezni a felelős személyéről.
Mennyi lesz a biztosításom, ha balesetet okoztam?
Sokan nem gondolnak arra, hogy a balesetek közvetlenül is befolyásolhatják a kötelező biztosításunk díjait, azonban amennyiben mi okoztuk a kárt, sajnos ezzel is számolnunk kell. Károkozóként 5 napunk van arra, hogy bejelentsük a baleset tényét a biztosítónknál, amely a kárrendezési folyamat lezárulta után felkínálja a lehetőséget, hogy a megítélt kártérítés összegét rendezzük a biztosító felé – erre az értesítéstől számított 6 hétig van lehetőségünk. Ha úgy döntünk, hogy ezt nem szeretnénk megtenni, két fokozattal – A00 esetén például M02-be – romlik a bonus-malus besorolásunk, így a következő biztosítási időszaktól jelentősen magasabb KGFB díjra számíthatunk. Amennyiben rendezzük a kártérítés összegét, bonus-malus besorolásunk változatlan marad, így ha tehetjük, érdemes élni ezzel a lehetőséggel – természetesen mérlegelve, hogy melyik megoldással járunk jobban.
Balesetet okoztam kötelező biztosítás nélkül: mekkora a baj?
Minden közúti forgalomban részt vevő járműnek rendelkeznie kell érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással, ennek elmulasztása szabálysértésnek minősül. Nem nehéz kitalálni, hogy amennyiben érvényes KGFB nélkül balesetet okozunk, nagy bajba sodorjuk magunkat. Ebben az esetben teljes mértékben ránk hárul az általunk okozott kár megtérítése, amely súlyos baleset esetén többmilliós összegre is rúghat, valamint viselnünk kell a fedezetlenség következményeit is. Ez jobb esetben csak annyit jelent, hogy a fedezetlen időszakra fedezetlenségi díjat kell fizetnünk , rosszabb esetben szabálysértési eljárás is indul ellenünk, sőt, még a rendszámunkat is elkobozhatják. Ezek alapján egyértelmű, hogy nem érdemes kockáztatni: mindig győződjünk meg arról, hogy érvényes kötelező biztosítással vezetünk!